Recensie: Openhartig kids, Moodzz

Gisteren besprak ik op LeukeSuggesties Openhartig Classic (recensie) die de basis vormde voor dit spel. Hier heb je namelijk de variant voor kinderen in handen. Kinderen, hoe eerlijk ook, raken helaas na een bepaalde tijd beklemd door een verlangen om zich anders voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn, of niet alles met iedereen te willen delen. Dit spel haalt het beste weer in ze naar boven, waarbij ze aangemoedigd worden om hun eerlijkheid met de rest van de deelnemers te delen. De vragen en opdrachten zijn niet heel eenvoudig te beantwoorden of uit te voeren. Denk daarom niet dat ze voor alle kinderen geschikt zijn. Toegegeven, een vraag als ‘wat is het grappigste dat je samen met je vader hebt gedaan’ is natuurlijk geschikt voor alle leeftijden, en een goede manier om kinderen te leren vertellen en ze uit de tent te lokken, maar een vraag of opdracht als “ga staan en doe of je de nieuwe wereldleider bent: welk wereldprobleem pak je als eerste aan’ vergt natuurlijk wel enige achtergrondkennis.

Het is echter zo’n veelzijdig spel, dat het vele toepassingsmogelijkheden kent. Je knut het gebruiken tijdens een feestje of als er wat vrienden of vriendinnen komen spelen, tijdens een gezellige maaltijd met het gezin, maar denk ook eens aan toepassingen op school, zowel in het reguliere onderwijs als in het speciale onderwijs? Het is een heerlijk spel dat vragen oproept waar kinderen vaak niet bij stilstaan. Het zal discussies opwekken die anders niet gevoerd zouden worden, onderwerpen die anders vermeden werden. Laat kinderen spreken, en laat ze met elkaar in discussie gaan. Je zult merken dat je als volwassene na een tijdje niet eens meer nodig bent als spelleider, zodra kinderen in de ban raken van dit ultieme communicatiespel!

Openhartig kids, Moodzz
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: minimaal 2. Speltijd: bepaal je zelf.