Recensie: Open je ogen, Tim van der Vliet

Open je ogen is de poging van Tim van der Vliet om mensen op een toegankelijke manier om te leren gaan of kennis te laten maken met spiritualiteit. En ik denk eerlijk gezegd dat hem dat wel eens zou kunnen lukken. Verwacht je met dit boek een diepgaand, populair-wetenschappelijk boekje over je mentale kracht, wijsheid in het hier en nu, mindfulness of wat dan ook, dan grijp je helemaal mis.

Het boekje Open je ogen is namelijk een vlotte verzameling van citaten, uitspraken en overpeinzingen, die door Tim in een logische volgorde zijn gezet, en hier en daar voorzien zijn van uitleg. Het is een bonte verzameling geworden, die op een heel populaire manier grafisch zijn weergegeven. Grote lettertypes, af en toe een zwarte pagina met witte tekst, zinsdelen worden benadrukt door een ander lettertype… in principe zou je er in een half uurtje van voor tot achter doorheen kunnen zijn. Zonde natuurlijk, want de verzameling citaten is er niet voor niets. Stuk voor stuk zouden ze goed kunnen zijn voor weken lang bezinning en overpeinzing, als je er voor open staat. Of het gewoon eens probeert!

Tims boodschap is grappig en scherp, zonder opsmuk en to the point. Een verrassende combinatie van nuchtere spiritualiteit en humor. Hij heeft het vermogen om op een simpele en grappige manier tot de kern door te dringen en zijn woorden zullen je tegelijkertijd inspireren en een glimlach op je gezicht toveren.

Open je ogen, Tim van der Vlieg
AW Bruna, november 2013, 108 pagina’s, paperback.
Prijs: 10 euro. ISBN: 9789400503663