Recensie: Oom Jan leert zijn neefje schaken, Alb. Loon en Dr. M. Euwe

9789043900669_fv_01 oom jan leert zijn neefje schakenEen flink aantal jaren geleden (bijna 80 jaar geleden, zelfs) was er een plan om schaken op te namen in het lesprogramma op basisscholen. De edele denksport zou namelijk ontzettend goed zijn voor de jonge kinderbreintjes, en dat is natuurlijk precies wat ouders en leerkrachten willen. Op die plannen werd dankbaar ingesprongen door de heren Loon en Euwe, beiden verbonden aan de schakersbond (waarbij Max Euwe zelfs een wereldkampioenschap op zijn naam heeft staan). Oom Jan leert zijn neefje schaken is het resultaat van die samenwerking, waarbij de passie van de een en de kennis van de ander in gecombineerd waren. Het boekje werd direct een groot succes, zeker omdat het in de winkels verscheen op het moment dat Max Euwe zijn wereldkampioenschap won. En leren van de beste, wie wil dat nu niet? Het boekje is leuk en grappig geschreven, maar wel in de stijl van 1935. Verwacht dus overdreven netjes gedrag vanuit Jantje naar zijn ouders en oom (hoewel dat bij de jongeren van vandaag wel iets meer mag zijn, maar dat terzijde) en vooral veel accenten op woorden. Want dát is de manier waarop ze tóén aandacht legden op de belangrijkste woorden. Bizar, tòch? Na een tijdje ben je daar echter aan gewend, en als je dan even goed leest is het eigenlijk best een grappig boek, waarbij de suikeroom Jan zijn neefje flink verwent en hem wegwijs maakt in het schaakspel. En die regels krijg jij als lezer dus ook voor je kiezen. Stap voor stap wordt je wegwijs gemaakt in de schaakwereld. Zelfs over de aanschaf van een schaakbord en schaakstukken krijg je wat uitleg, omdat vader als complete newbie een speelgoedwinkel binnenstapt. Daarna gaan oom Jan en zijn neefje aan de slag, met de beginregels en een paar basisopeningen. In het boekje worden wat later nog enkele diagrammen te zien, zodat het spel nog inzichtelijker wordt. Het is een leuk boekje voor wat oudere kinderen, en een goede introductie in het schaakspel. Ondanks de oude taal en schrijfstijl van het boek zijn die regels nog steeds erg actueel. Maar misschien denken kinderen daar heel anders over, en kunnen ze absolúút niet wennen aan het ráre taaltje van oom, zijn neefje en diens ouders… Oom Jan leert zijn neefje schaken, Alb. Loon en Dr. M. Euwe Tirion Sport, september 2011, 132 pagina’s, paperback. Prijs: 10,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789043900669