Recensie: Onverwacht Nederland: meer dan 500 verrassende plekken, Capitool reisgidsen

Er is een trend gaande. Een trend die ikzelf niet zo heel erg goed snap: een trend waarbij vakantiegangers op zoek gaan naar de meest uitgestrekte plekjes. Om daar met z’n allen neer te strijken in een Nederlands clubje in het buitenland. Thailand, Mexico, Australië… het kan zo gek niet worden. En Nederland? Die wordt vergeten. Maar er is een stukje onverwacht Nederland: zo bijzonder dat het echt zonde als je er niet bekend mee bent. In Onverwacht Nederland, een mooie en grote hardcover uitvoering van Capitool reisgidsen, vind je meer dan 500 van die plekjes. Dat doet het boek op een beetje aparte manier. Het vergelijk namelijk het ‘bekende’ stukje met vergelijkbare delen van ons land. Stukken land die dezelfde eigenschappen hebben, maar minder bekend zijn. Zo worden de Vaalserberg vergeleken met de Bemelerberg, de Botanische Tuinen van Utrecht vergeleken met het Von Grimborn Arboretum en de Zaanse Schans vergeleken met de Groninger Veenkoloniën. Per ‘attractie’ staan nog eens een aantal andere alternatieven vermeld. Alternatieven waar je waarschijnlijk het bestaan nog niet van wist. Het boek is overigens niet ingedeeld in provincie, maar op thema. Natuur en groen, Water, Activiteiten en sporten, Steden en dorpen, Kust, Festivals en tradities, Architectuur en monumenten, Kunst en cultuur en Historische bezienswaardigheden volgen elkaar op. Iedere tip wordt voorzien van praktische informatie, bijzonderheden en natuurlijk schitterende foto’s. Achter in het boek vind je een geografisch register, waarbij je alle bezienswaardigheden van onverwacht Nederland per provincie ziet opgesomd. kun je in ieder geval vanuit je veilige thuissituatie op ontdekkingsreis! Onverwacht Nederland, Bartho Hendriksen Unieboek het Spectrum, februari 2014, 240 pagina’s, hardcover. Prijs: 15 euro. ISBN: 9789000325382