Recensie: Onsterfelijk, Jessica Khoury

onsterfelijkj-khoury-9789044818000-3-1-image

Wat zou je doen als je een levend experiment was? Die vraagt stelt de 17-jarige Pia zich steeds vaker. Ze woont in het Amazonewoud, in een afgesloten wetenschappersdorp. Het kleine dorpje bestaat uit laboratoria, onderzoekers en Pia. Ze is geboren uit een experiment, om een mens te creëren die niet kan sterven. Pia is de enige, en bovendien een succesvol resultaat: ze is onkwetsbaar. Maar Pia wordt ook angstvallig verborgen gehouden voor de buitenwereld. Om haar te beschermen krijgt ze ook niets te lezen of te horen over de buitenwereld. In de boeken zijn bijvoorbeeld plaatsnamen doorgestreept, televisies en radio’s zijn niet aanwezig, landkaarten zijn nergens te vinden, en zo nog veel meer.

Lange tijd weet haar ‘familie’ (Pia noemt alle wetenschappers oom of tante) haar ervan te overtuigen dat dit het beste is voor haar, maar wanneer ze uit pure frustratie door een gat in het hek ontsnapt en in de jungle terechtkomt, ontmoet ze daar een jongen, Eio. Hij hoort bij een stam die in het regenwoud leeft. Voor Pia gaat een nieuwe wereld open, maar ze weet: hij is anders en daarom kunnen we nooit echt samen zijn. Eio en Pia gaan op onderzoek uit om de echte waarheid te vinden over Pia’s achtergrond. Daarbij krijgt het dorp een nieuwe bezoekster, die het een beetje flauwekul vindt dat Pia overal buitengehouden wordt. Het wordt een race tegen de tijd en de waarheid die aan het licht komt, heeft dodelijke gevolgen … Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Het verhaal is dan ook best indringend en filosofisch, met zo zijn spannende en romantische momenten. Jammer genoeg haalt de regelmaat van pia’s leven ook de vaart wat uit het boek: er gebeurt niet zo heel erg veel. Pas later in het boek, als Pia weet te ontsnappen en de nieuwe wetenschapper in het dorp komt, gebeuren er langzaamaan wat onbekende en vreemde dingen in Pia’s leven, waardoor ze ook wat in de war raakt over de waarheid, haar wereld en haar doel. In het laatste stuk van het boek begint het pas echt spannend te worden, als de zoektocht naar Pia’s reden van bestaan echt een race tegen de klok vormt.

Onsterfelijk, Jessica Khoury
Clavis Books, oktober 2012, 336 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789044818000