Recensie: Ongelofelijk maar waar! kijk en vergelijk

9789002255274 ongelofelijk maar waarKinderen zijn ontzettend nieuwsgierig en leergierig. En dat is maar goed ook, want er is zoveel te ontdekken en te leren! Het mooie naslagwerk Ongelofelijk maar waar! kan ze daarbij helpen. Het boek heeft een redelijk standaard formule: per twee pagina’s wordt er een vraag gesteld en uitgebreid beantwoord. Zo komen er vragen voorbij als “Hoe groot is de zon?”, “Hoe snel is het licht”, “Wat gebeurt er als alle ijs smelt?”, “Welke vogel legt het grootste ei?”, “Hoe ver kan een vogel vliegen”,” Hoe zwaar is de piramide van Cheops” en nog veel, veel meer. De verschillende vragen zijn opgedeeld in vier hoofdstukken: Niet van deze wereld, Verbazingewkkende aarde, Mensen en andere levensvormen, en Technische hoogstandjes. Daardoor hoef je niet alleen gebruik te maken van de index om jouw vraag op te zoeken, maar kun je ook lekker bladeren door het boek, waarbij je telkens weer nieuwe dingen ontdekt. De meeste onderwerpen spreken echt tot de verbeelding, hoewel je voor Niet van deze wereld, over de planeten, de zon en de maan, misschien een iets grotere interesse moet hebben in de astronomie. Het bijzondere van het boek zit hem echter in de manier van uitleg. Je komt in een boek als dit namelijk niet om ontzettend veel feitjes en informatie heen. Veel van die informatie is heel erg abstract, je kunt het je bijna niet voorstellen… of toch? Ongelofelijk maar waar krijgt het voor elkaar. Ze maken namelijk heel concrete vergelijkingen met dingen die je wél kent en kunt meten! Dat doen ze met geweldig mooie illustraties, door het hele boek gelijk. In sommige boeken wordt hierbij juist gebruikgemaakt van goedkope foto’s of authentiek beeldmateriaal. Dit boek maakt al die illustraties zelf. Daardoor wordt het echt een eenheid, hoe verschillend de onderdelen ook zijn. Een echte aanrader voor oudere, leergierige en nieuwsgierige kinderen! Ongelofelijk maar waar! Kijk en vergelijk Manteau, februari 2014, 192 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789002255274