Recensie: One Direction: This is us

One Direction This is it dvd

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik was compleet onbekend met One Direction en hun liedjes. Tenminste, de liedjes had ik wel voorbij horen komen, maar ik had geen idee dat ze van deze boyband waren. Er is met het kijken van One Direction: This is us dus meer dan een oog geopend bij mij! En nee, niet meteen wegklikken, geef me een kans en lees even rustig verder.

One Direction: This is us is een soort reportage-documentaire over de jongensgroep One Direction. Wist je bijvoorbeeld dat de jongens allemaal los hebben meegedaan met de Engelse versie van X-Factor, en dat ze allemaal de voorrondes niet hebben gehaald? En dat ze toen een beetje op goed geluk bij elkaar zijn geveegd en als groepje bij elkaar zijn gezet? En zelfs toen hebben ze de halve finale niet gehaald!

Ondanks dat hadden ze de harten van de Britse tienermeisjes veroverd. Mede dankzij die fans besloten de jongens, stuk voor stuk ‘gewone jongens’ uit arbeidersgezinnen, om bij elkaar te blijven en door te gaan. Langzaam maar zeker ging hun succes de wereld rond – en dat nog zonder een single of cd op te hebben genomen. Een knappe prestatie!

De hele film is erg cool en leuk vormgegeven. Er ligt een enorme nadruk op de lol die de vijf jongens hebben op hun tournee, en hoe koppig/eigenwijs ze eigenlijk wel niet zijn. Het zijn echt jongens, die liever lol hebben dan succes. En dat stralen ze ook echt uit: kattenkwaad onderling, af en toe een kleine botsing, en hoewel ieder hun eigen willetje heeft blijven ze elkaar trouw. En maken ze leuke, populaire liedjes, dat moet eerlijk gezegd worden.

Door deze documentaire is mijn mening over One Direction (want ja, ik heb natuurlijk wel heel wat meningen over ze voorbij horen komen) behoorlijk bijgeschaafd. Hun muziek is en blijft top-40 muziek. Daar houd je van, of niet. Maar het blijkt wel een boyband te zijn die redelijk onsamenhangend is. Lekker los, vrij en kwajongensachtig. Er zit natuurlijk wel een flinke marketingmachine achter die de PR en styling verzorgd, maar die lijkt hen slechts een beetje in de goede banen te leiden. De hele documentaire van One Direction: This is us is geweldig vormgegeven en gefilmd. Leuke animaties en fragmenten zijn met de computer aangevuld: landkaarten vullen zich, de jongens gaan concert na concert af, en zelfs de Ziggo Dome komt ruim aan bod, met spetterende beelden uit Amsterdam. En nu maar hopen dat This is us ook echt heeft laten zien wie One Direction is. Het ziet er in ieder geval geloofwaardig uit.

One Direction: This is us, Sony Pictures Home Entertainment

Tijdsduur: 89 minuten, Avonturenfilm.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)