Recensie: Onderweg met Roadie, Thomas Acda

onderweg met roadie Thomas Acda is op de eerste plaats bekend als onderdeel van het cabaretduo Acda en de Munnik. Dit tweetal heeft een flink aantal theaterprogramma’s op hun naam staan, waaruit ook menig hitje is ontstaan. De liedjes uit hun theaterprogramma’s waren zo populair, dat het tweetal bij een wat jonger publiek eerder bekend is van hun cd’s dan van hun theaterprogramma’s. Na (en ook tijdens) de vele optredens in theaters is Thomas Acda ook veelvuldig te zien geweest op televisie. Zo vormt hij een vast panellid bij het televisieprogramma dit was het nieuws, maar heeft hij ook in een aantal films gespeeld. Onderweg met roadie is het eerste boek dat Thomas als roman geschreven heeft. Daarbij neemt Thomas Acda een heel veilige positie in: hij schrijft eigenlijk een persiflage over zichzelf. Tenminste, daar ga ik vanuit. Veel verwijzingen zijn er in ieder geval: onderdeel van een duo, cabaretvoorstellingen, spelen veel los, de scheiding van het cabaretduo Acda en de Munnik, en ga zo maar door. De naam van de hoofdpersoon wordt echter angstvallig vermeden. De naam van zijn partner? Die wordt wel genoemd: Bob. Daar zullen we het mee moeten doen! Maar of het nu een semi autobiografische roman is of niet, het gaat er natuurlijk om of het verhaal goed geschreven is, en of het ook onderhoudend blijkt te zijn. In Onderweg met Roadie gaat onze hoofdpersoon op pad met een oude hond. En niet zomaar wat: nee hij reist met het beest van New York naar Los Angeles! Dat doet onze hoofdpersoon (zijn naam blijve in het midden) als een soort vriendendienst. Een goede vriendin van hem woont namelijk in Los Angeles en heeft ook een appartement in Nederland. Ze wil graag terug naar Amerika, maar haar oude hond (genaamd Roadie) mag niet mee het vliegtuig in. Onze hoofdpersoon offert zich op om haar met de boot na te reizen en over het land de hond naar haar toe te brengen. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Onderweg maken Roadie en onze hoofdpersoon de wildste avonturen mee. Daarbij komen de oude carrière, drugsverslavingen, alcohol en ontnuchterende observaties in rap tempo op je af. Het boek Onderweg met Roadie is geschreven zoals Thomas voor zijn theaterprogramma’s verzorgde: in een sneltreinvaart, vol snedige grappen en kwinkslagen, bijzinnen en bizarre feitjes. Dat maakt het boek zeker heel erg leuk om te lezen. Het is echter wel een verschil of je naar iemand luistert die aan de lopende band sarcastische opmerkingen maakt, of dat je ze leest. Bij het horen ervan zoog de intonatie vaak voor een zekere meerwaarde: een klein gemis in dit boek. Wil je echter (net als ik) nog eens genieten van de geweldige humor van Thomas Acda, dan is onderweg met Roadie een absolute aanrader! Onderweg met Roadie, Thomas Acda Lebowski, 208 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789048827930