Recensie: On Fire: het grote BBQ-boek voor vrouwen, Mme Charlotte

On Fire het grote BBQ-boek voor vrouwen

Barbecuen wordt steeds populairder. Logisch, want als je eenmaal weet hoe je een mooi vuurtje aanmaakt en op niveau houdt, en deed wat de sterke en zwakke punten zijn van deze kooktechniek, is het een heel erg gezellig middel om bezig te zijn met lekker eten. Barbecuen wordt echter vooral gezien als iets voor mannen. Volkomen onterecht: hoe moeilijk kan het zijn om die kooltjes op temperatuur te krijgen? Dat vond Mme Charlotte ook. Met het boek On Fire zag zij het als een schone taak om een barbecueboek voor vrouwen te schrijven. Nu verschil dat in de basis natuurlijk helemaal niets: Charlotte begint dan ook met een stukje basisinformatie over de barbecuen. Welke soorten heb je, gebruik je houtskool of briketten, hoe maak je hem aan, hoe time je de gerechten, en ga zo maar door.

Ander soort gerechten

Er zit echter wel een verschil in het soort gerechten dat je in het boek gaat tegenkomen. Waar het in barbecue boeken voor mannen vooral gaat om grote stukken vlees, pittige marinades en welke biersoorten je het beste kunt nuttigen, gaat het in het boek On Fire vooral om lekker eten, kijken wat voor verschillende dingen je allemaal kunt bereiden op de barbecue, hoe je gezellig samen aan de slag kunt gaan met het voorbereiden en bereiden, maar ook hoe je bijvoorbeeld de klaargemaakte gerechten het mooist kunt presenteren. Door het boek heen (dat overigens per seizoen is geordend), vind je diverse kleilist voor Spotify. Want ook een sfeervol muziekje kan natuurlijk niet ontbreken!

Origineel boek

Het boek On Fire: Het grote BBQ-boek voor vrouwen is in 2015 verkozen tot het beste barbecueboek ter wereld. Een ontzettend grote eer natuurlijk waar Charlotte zeker trots op mag zijn. Het is dan ook een leuk en origineel boek geworden, met zeer toegankelijke gerechten. In het boek doorbreekt ze een tweetal clichés, namelijk dat je ook heel andere dingen kunt bereiden dan enkel en alleen vlees, maar ook dat barbecuen niet alleen gebonden is aan de lente en zomer, maar dat je in de winter en de herfst ook prima aan de slag kunt met je barbecue! Dit kookboek is zeker een welkome aanvulling op het assortiment barbecueboeken. Het merendeel van de gerechten is vegetarisch, wat best bijzonder is. Beginnend barbecue-ers zullen misschien een beetje teleurgesteld zijn over het ontbreken van de alom bekende vleesgerechten, maar het is een schrale troost dat ook die (hoewel in beperkte mate) aanwezig zijn. Voor de zoete kauwen onder ons zal het een feest zijn om te vernemen dat ook zoete gerechten zijn opgenomen in het kookboek, als ook een aantal drankjes die perfect bij het betreffende seizoen aansluit.

Barbecueën; ook voor vrouwen

On Fire is een ontzettend toegankelijk kookboek voor vrouwen (en stiekem ook mannen) die op een andere manier met de barbecue bezig willen zijn. De recepten zijn eenvoudig en niet heel erg bijzonder, en de sfeer foto’s die door het boek heen zijn opgenomen maken meteen duidelijk dat barbecuen meer is dan eten alleen: het is een echt gezellig momentje dat je deelt met vrienden en familie.

On Fire, Mme Charlotte
Uitgeverij Snor, 166 pagina’s, hardcover.
Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789079961795