Recensie: Omdenken is stom, Berthold Gunster

omdenken is stom

Wij zijn fan van omdenken. Niet dat het altijd even gemakkelijk is, maar leuk en verrassend is het wel. Problemen ombuigen in kansen en niet-vervelende dingen maakt je leven namelijk een stuk aangenamer en vrolijker! In Bertholds laatste boek Lastige kinderen? Heb jij even geluk heb je als ouder al kunnen lezen hoe je op een andere, toegankelijkere manier omgaat met het opvoeden en kinderen. Maar wat je in dit leuke cadeauboekje kunt lezen: kinderen blijken meesters in het omdenken! Zeker als ze zelf iets willen, dan buigt ieder probleem in hun voordeel en werken zelfs de grootste tegenslagen in hun voordeel. In dit boekje, Omdenken is stom, staan een heleboel situaties omschreven waarin kinderen hun gave laten zien.

Kinderen kijken met een open blik naar de wereld om hen heen. Ze zijn nog niet geprogrammeerd met `grote-mensen-software . Daardoor zien ze dingen zoals ze zijn, zonder oordeel, zonder mening, zonder er iets aan te willen veranderen. Kinderen zijn kampioenen in het omdenken. Ze zien wat er ís en niet wat er zou móéten zijn. Omdenken is stom is samengesteld uit honderden reacties van mensen die zich op de een of andere manier met omdenken bezighouden en die als leerkracht of ouder het unieke talent van kinderen om om te denken op waarde weten te schatten.

Het vierkante boekje met harde kaft is dan ook heel leuk om af en toe uit de kast te pakken en er een paar stukjes uit te lezen. De verhalen zijn hartverwarmend, en vaak ook heel erg grappig! Al snel zal blijken dat kinderen je grootste leraren kunnen zijn in de ware kunst van het omdenken. Een leuk cadeauboekje voor iedereen die met kinderen werkt of ze opvoed!

Omdenken is stom, Berthold Gunster
AW Bruna, april 2013, 144 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789400502734