Recensie: Omdenken, het kaartspel, Bertold Gunster

Omdenken het kaartspel

Problemen zijn er genoeg in het dagelijks leven. Denk maar eens aan al die kleine obstakels en hindernissen waar je op een dag tegenaan loopt of je je aan ergert. Sommigen zijn eenmalig, andere komen misschien veel vaker terug. Meestal probeer je die obstakels, hoe dan ook, uit de weg te werken. Dat kost gigantisch veel energie. Maar waarom ga je d’r niet gewoon omheen, of overheen, of maak je een monumentje van je obstakel? Iets leuks, om naar te kijken? Kleedje erover, klaar!

Omdenken, het kaarspel kan je daar bij helpen. In spelvorm. Want problemen zijn al vervelend genoeg, daar moet je niet al te zwaar over denken. En bovendien: is je probleem wel een probleem? Of een oplossing die z’n weg nog moet vinden? In het spel zitten provocerende vragen, waarmee je elk probleem tot een mogelijkheid omdenkt. Alle problemen: voor thuis, op het werk of met je oma. Daarvoor gebruik je dus de spelkaarten. Voor twee spelers kun je alle kaarten gebruiken, maar de handleiding rept over het inzetten van een spelleider. Iedere speler krijgt zes kaarten (de spelleider 6 ‘laboratoriumkaarten’, ofwel groepskaarten). Iedere kaart heeft een ander doel: wachten, accepteren, respecteren, doorzetten, verleiden, en nog veel meer. Nadenken over dat symbool hoeft niet, de vraag of opdracht is glashelder.

Je kunt het spel dus spelen met z’n tweeën, maar meer is wel beter: des te meer mensen, des te meer vragen. De bedoeling is om de snelheid in het spel te houden. Vraag stellen die op het kaartje staat, de ‘probleemhebber’ geeft kort antwoord, waarop de vraagsteller weer kort mag doorvragen. De ronde is opgelost als het probleem is opgelost. Weet er iemand een probleem, dan wordt de grote ‘OMDENKEN’-kaart opgedraaid naar ‘OMGEDACHT’. Is de oplossing een goede suggestie, dan is die ronde voltooid!

Omdenken, het kaartspel is een superspel! Voor iedereen die te maken heeft met terugkerende problemen of problemen die eigenlijk nooit worden opgelost. Denk aan thuis, waar soms problemen worden genegeerd ‘om de lieve vrede te bewaren’ of op de werkvloer, omdat er niemand is die een knoop durft door te hakken. Het spel is snel, bondig, en boven alles: het nodigt uit tot omdenken.

Omdenken, het kaartspel, Bertold Gunster
Prijs: 19,99 euro. september 2012.
Aantal spelers: 2-6. Speltijd: ongeveer 15 minuten