Recensie: Oerknagers 8 – Zi-Wat Zeerat op jacht naar de schat, Geronimo Stilton

9789085922919 Oerknagers 8 - Zi-Wat Zeerat op jacht naar de schatGeronimo Stilton, hoofdredacteur voor de krant De Wakkere Muis, is in de serie Oerknagers nog steeds druk in de weer om oude steentabletten uit de prehistorie te vertalen. Een geweldige manier om al die oude verhalen weer tot leven te brengen! En toevallig gaan de meeste steentabletten over zijn directe voorouder, Geronimo Stilstone. Zo ook het avontuur Zi-Wat Zeerat op jacht naar de schat.

Het verhaal Zi-Wat de Zeerat op jacht naar de schat zet je in het begin een beetje op een zijspoor, als de uitvinder van de stad, Uch-Uch een soort Surfplank uitvind, waar Geronimo Stilstone natuurlijk als eerste mee het water op moet. Daar ontdekt hij echter een vreemde knager uit een ver land… De Oosterse Zi-Wat de Zeerat. Hij ziet er maar wat raar uit, met zijn lange zwarte haar op een knotje achter zijn hoofd, en zijn grote, stenen sleutel om zijn nek. Zi-Wat vertelt Geronimo en zijn vrienden over een geheime schat, die lang geleden verborgen is. Gelukkig weet de sjamaan Fanfare precies waar die schat moet liggen, en samen gaan ze op pad.

De weg is echter alles behalve gemakkelijk, en Geronimo en zijn vrienden komen de nodige uitdagingen tegen. Gelukkig weten ze allemaal wel een maniertje om door de problemen heen te komen, en dankzij het nodige teamwork bereiken ze de schat zonder kleerscheuren. Tot Zi-Wat ontvoerd wordt door een Sabeltandtijger… Wat nu?

Ook dit avontuur van Geronimo Stilstone is weer superspannend en grappig. Je zult heel veel dingen tegenkomen die wij al lang beter en mooier hebben of kunnen maken, maar ja, zo gaat dat in de oertijd, de tijd waarin veel dingen nog moeten worden uitgevonden. De muizen en ratten in dit boek leven samen met de dinosaurussen, die fantasienamen hebben. Eigenlijk wel jammer, want dat had toch een leerzaam momentje in de boeken kunnen zijn, zoals je die ook gewend bent met veel normale leesboeken van Geronimo Stilton. Ondanks dat is h et wel genieten geblazen van het leuke avontuur, de vele mooie tekeningen en natuurlijk de kleurrijke en speelse lettertypes.

Oerknagers 8 – Zi-Wat Zeerat op jacht naar de schat, Geronimo Stilton

Illustrator: Flavio Ferron en Giuseppe Ferrario
De Wakkere Muis, 128 pagina’s, gebonden.