Recensie: Nu&Later, dagboek voor drie jaar, Carianne Ros

nu&laterHet mooie van mensen is dat ze continu in ontwikkeling zijn. Tenminste, dat hoop ik voor iedereen. Maar soms is die ontwikkeling niet heel erg duidelijk zichtbaar. Vooral kleine dingen als smaak en voorkeuren zijn continu aan verandering onderhevig. Denk maar eens na: wat is je lievelingsgerecht, en was dat drie jaar geleden ook zo? Je kunt het ook omkeren: in Nu&Later begin je met het vastleggen van je voorkeuren nu, om in de jaren die komen gaan die voorkeuren opnieuw in te vullen – en wellicht te zien dat ze zijn veranderd. Dit bijzondere dagboek gaat dus drie jaar mee. Het gaat overigens niet alleen over je voorkeuren en wenzen, maar ook over je dagelijks leven. Vragen als ‘hoe vriendelijk was jij vandaag’ en ‘Welk boek ben jij op dit moment aan het lezen’ zijn daar mooie voorbeelden van. Het dagboek Nu&Later heeft overigens een religieuze inslag – zo nu en dan wordt er gevraagd naar je favoriete spreuk of gebed, dat soort vragen komen ook voor. Niet vaak, maar ze zijn er wel. Nu&Later is een meerjaars project, waar je op ieder moment kan instappen. Het boek begint echter op 1 januari, dat is natuurlijk het leukste moment. Dan werk je het boek namelijk van voor naar achter door. Als tijdsmonument is het een leuk gebaar, maar het zorgt ook even voor een momentje van rust en bezinning. In het boek vind je overigens genoeg ruimte voor drie antwoorden. Het boek is A5-formaat en in zacht-geel uitgevoerd. Met een leeslint houd je bij op welke dag je bent gebleven. Het is mooi en luxe uitgevoerd. Nu&Later, Carianne Ros Ark Media, november 2014, 400 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,50 euro. ISBN: 9789033817328