Recensie: NRC Next kookboek

Wat eten we vandaag? De nrc.next-lezer zit nooit om inspiratie verlegen dankzij de pennenvruchten van Janneke Vreugdenhil, Menno Steketee, Roos Ouwehand, Stephanie Versteeg en Joel Broekaert. Elke werkdag schrijven deze enthousiaste en gevorderde thuiskokers over hun culinaire experimenten en avonturen ter lering en vermaak: van een frisse salade en een licht visje tot sunday roast en machtige torte.

Columns

Maar dat is niet alles. Het vijftal journalisten begint ieder recept met een verrukkelijke column, over iets dat hen in het dagelijkse leven is opgevallen. Zo passeren de Ikea en graatmagere meisjes de revue (die laatste in een ode naar volslanke vrouwen), maar ook eetclubjes en vega’s. Een heerlijke inleiding naar het recept, een dubbele verwennerij. Want dit boek is niet alleen een toegankelijk receptenboek, maar ook nog eens erg leuk om even in weg te lezen!

Seizoenen

In het nrc.next kookboek vind je in totaal 140 recepten, gesorteerd per seizoen. Bij ieder gerecht staat de moeilijkheidsgraag vermeld, de prijsindicatie, de benodigde tijd en natuurlijk voor hoeveel personen het is. De recepten zelf zijn verhalend opgeschreven. Geen staccato stappenplannen dus. Sterker nog, dat zou de recepten eigenlijk wel sieren, een indeling naar stappen, zodat je ongeveer weet waar je bent als je even moet wegkijken (om te roeren, bijvoorbeeld).

Voor in het boek vind je een inhoudsopgave met de titels van de columns en de recepten die erin verwerkt zitten. Achter in het boek een index op ingrediënt. Superhandig als je de koelkast weer eens wat leger moet maken!

nrc.next kookboek
Nieuw Amsterdam, november 2012, 304 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789046814147