Recensie: Nog eentje voor het slapen gaan, Harmen van Straaten

9789020682908 nog eentje voor het slapen gaan

De titel zegt het al: Nog ééntje voor het slapen gaan is een voorleesboek. En niet zo maar een, nee, het is een geweldige verzameling verhalen, gedichten en prentenboeken van de enige echte Harmen van Straaten! Ooit begonnen als kinderboekenillustrator (en dat doet hij nou nog), maar ook uitgegroeid als één van de bekendste kinderboekenschrijvers van Nederland.

In dit boek vind je zoals gezegd een mooie verzameling verhalen en gedichten die eerder van zijn hand zijn gekomen. Denk daarbij aan Spuit Elf, Henkie Tenkie, Tim en de Tjoektjoektrein, Fien, Eend en nog veel meer. Natuurlijk mogen de kenmerkende tekeningen van Harmen niet ontbreken, hoewel het aantal een stuk minder is dan in de originele voorleesboeken. Logisch, anders zou het boek een heel stuk dikker moeten zijn. Maar vrees niet: op iedere pagina vind je minstens één van zijn sfeervolle prenten.

Doordat het boek vol staat met zowel korte als lange verhalen, is er voor ieder moment wel een geschikt exemplaar te vinden, en ook voor iedere leeftijd. Heb je wat jongere kinderen, dan kun je genieten van de korte gedichten en versjes voor het slapen gaan. Zijn je kinderen wat ouder, dan kun je je hart ophalen bij de langere verhalen van bijvoorbeeld Tim of Eend. Nog ééntje voor het slapen gaan is een geweldig boek dat op geen enkele kinderkamer mag ontbreken: Harmen zal hun harten zeker veroveren met zijn mooie verhalen en dito platen!

Nog eentje voor het slapen gaan, Harmen van Straaten
Kluitman, augustus 2013, 160 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789020682908