Recensie: Nioh, Playstation 4

niohIn het verleden zijn er soms bizarre romances geweest. In dit geval maak je kennis met de stoere Nioh, de blonde zoon van een Japanse samoerai en een Westerse vrouw. In het begin van het verhaal wordt je wakker in een gevangenis, schaars gekleed en zonder wapens. Gaandeweg leer je omgaan met je vaardigheden en verzamel je bovendien langzaam maar zeker sterkere wapens en een beter pantser.

Woord en zwaard

Nioh is een stoere game, waarin je gewapend met zwaard (waaronder de katana), bijl, lans en boog de wereld moet verkennen en vijanden moet verslaan. Daarbij krijg je soms wat hulp van een goede geest, want in de wereld van de samoerai zijn geesten en demonen heel erg normaal. De demonen, ook gekend als Yokai, liggen op de loer in de schaduwen om nietsvermoedende slachtoffers in een hinderlaag te lokken. Dat maakt het soms wel moeilijk voor jou, als zwaardvechter. Je zult merken dat het spel best moeilijk is om te spelen, en dat je regelmatig op bloederige wijze aan je eind zult komen. Het blijkt namelijk knap lastig om te zwaardvechten! Gelukkig kun je met de R3 op je vijand locken – dat maakt het alvast een stuk makkelijker, maar na een aantal aanvallen, of wanneer je geraakt wordt, loop je kans een tijdje uitgeschakeld te zijn, een rustperiode waarin je op adem moet komen. En heb je eenmaal je vijand verslagen, dan absorbeer je zijn soul en vind je soms handige voorwerpen die je direct kunt gebruiken of kunt inzetten om je bestaande gear te upgraden.

RPG

Het gave van Nioh is niet alleen de moeilijkheidsgraad. Het is echt een spel waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten. Ook al zie je jouw vijanden stuk voor stuk aan de horizon verschijnen en kun je ze best dicht naderen voor je ze aanvalt (wat dat betreft is de AI echt slecht) blijken de gevechten nog best pittig te zijn, vooral door de manier waarop jouw held speelt. Daarnaast zijn er meer dan een paar elementen die je gaandeweg kunt ontwikkelen. Je verzamelt niet alleen ervaringspunten, wapens en pantsers, maar leert ook nieuwe vaardigheden en ontwikkelt talenten. Dat alles gaat best intuïtief en soepel – een leuk element!

Conclusie over Nioh

Een bloederig spel met een hoge moeilijkheidsgraad. Je kunt van alles en nog wat aanpassen en bijleren, wat het spel interessant maakt. Wapens en uitrusting verzamelen is natuurlijk leuk, maar dat je ze ook kunt upgraden en je vaardigheden ermee kunt ontwikkelen maken het spel interessant. Zoek ook vooral naar de vele kisten in de werelden! Door: Score: Nioh krijgt 4 van de 5 punten.

Game info

Koei Tecmo
PS4, Actie RPG. Prijs: 60 euro.