Recensie: Ninjutsu, University Games

De spelers kruipen in de huid van echte ninja’s en bewegen zich sluw voort over het spelbord om de SOKE (de hoogste leraar van de Ninjutsu-school) van de tegenstander te vinden, én te verslaan! De ninja’s gaan de battle aan door slim gebruik te maken van speciale dobbelstenen, spannende actiekaarten en èchte ninjasterren. Ga de battle aan in de dojo en versla de ninja’s van de tegenstander met jouw Ninja-dobbelstenen! Een mix van strategie, actie en geluk bepaalt welke ninja’s de battle uiteindelijk zullen winnen!

Het spel is een wonderlijke combinatie van schaken, tcg-gevechten (zonder het ruil-element), en dobbelgevechten. Ondanks al deze elementen weet University Games er nog een strakke logica op na te houden, en voelt geen een handeling onnatuurlijk of onlogisch: de stappen volgen elkaar op een natuurlijke wijze op. Het meest positieve van het spel is echter dat geluk wordt gecombineerd met strategie: spelers die verder kunnen denken dan hun neus lang is en hun kaarten goed spelen hoeven niet direct als winnaar uit de bus te komen, omdat de dobbelstelen geen genade kennen. Daardoor kunnen goed spelers van een verschillend niveau tegenover elkaar worden gezet, in een strijd om de absolute macht.

Het bord, de poppetjes en de dobbel-dojo zijn leuk uitgevoerd en dragen zeker bij aan het strijdgevoel. De figuurtjes zijn stoer vormgegeven, en zullen met name 8-jarigen zeker motiveren er mee aan de slag te gaan: eindelijk een spel dat stoer, gevaarlijk en cool is vormgegeven!

Ninjutsu, University Games
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2+. Speltijd: ongeveer 50 minuten.