Recensie: Night at the museum 3: secret of the tomb

night at the museum secret of the tomb De film Night at the museum was een aantal jaren terug een grandioos succes. Volkomen terecht, want niet alleen het verhaal was origineel, ook de uitwerking liet weinig te wensen over. De om Peter geanimeerde dieren en artefacten uit het museum waren echt tot leven gekomen, en ook de humor waarmee de verschillende elementen van het museum met elkaar zijn verweven was zonder meer geslaagd. Het is dan ook niet zo raar dat die film een vervolg heeft gekregen, en nu zelfs een derde film! In dit derde deel, met als subtitel Secret of the Tomb, zul je merken dat Larry nog steeds de nachtbewaker is van het New Yorkse museum dat dankzij een magisch tablet iedere nacht tot leven komt. Inmiddels heeft hij vriendschappen gesloten met de meeste museumstukken, en hebben ze zelfs een soort samenwerkingsverband opgesteld waarmee ze theatervoorstellingen opvoeren in het museum zelf. Tijdens een van die voorstellingen merkt Larry op dat de museumstukken zichzelf even niet meer zijn. Of beter gezegd: dat ze niet meer weten wat ze moesten doen en terug gaan naar hun oorspronkelijke karakter. De show wordt een groot fiasco, en al snel merkt Larry wat het probleem is: het magisch tablet vertoont gebreken! Na een korte zoektocht ontdekt Larry waar hij de oplossing zou kunnen vinden. Het Egyptische graf waar het tablet is gevonden is namelijk vrij direct na de vondst verdeeld over een aantal musea. Het tablet is, samen met de zoon van de farao, naar het museum in New York verscheept. Veel van de andere vondsten, samen met de farao en diens vrouw, zijn naar het natuurhistorisch museum in Londen verscheept. Aangezien de zoon van de farao vrij weinig weet over de magische eigenschappen van het tablet, is er maar één mogelijkheid om er achter te komen wat het probleem is: Larry moet, samen met het tablet, naar Londen toe om daar ’s nachts in het museum op zoek te gaan naar de farao. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, dat zul je begrijpen! In eerste instantie gaat Larry samen met het tablet en de zoon van de farao op weg naar Londen: dit onder het motto van een soort uitwisselingsprogramma tussen de beide musea. Wat hij niet weet is dat er nog een aantal andere museumstukken vanuit New York meeliften met de verzending, en als hij eenmaal het Britse museum in weet te komen ontdekt hij dat een aantal van zijn grootste makkers ook zijn overgevlogen. Met dit selecte groepje en vrienden moeten ze een nacht in het Britse museum weten te overleven, want daar gaat niet alles zoals het hoort. De museumstukken weten namelijk nog niet zo goed wat ze met hun nieuwe leventje aan moeten om AN zijn niet gewend om ’s nachts tot leven gewekt te worden. Zo stuitte ze tegen een grote triceratops, een Aziatische slangendemoon en nog een aantal andere fikse uitdagingen. Dit derde deel van de reeks Night at the museum past perfect in het rijtje van succesvolle, grappige, interessante en onderhoudende films. Het onderliggende thema van de film, waar Larry wat moeite heeft met zijn opgroeiende zoon loopt als een rode draad door de film heen, maar sluimert eigenlijk eerder door als een derde of vierde verhaallijntje. De museumstukken zelf krijgen natuurlijk de meeste aandacht in de film, wat logisch is aangezien je daar de twee films ervoor ook uitgebreid kennis mee hebt kunnen maken. De film steekt mooi in elkaar, is met veel aandacht en liefde gemaakt, en trekt alvast een voorzichtig lijntje naar het Britse museumleven. Night at the museum 3: secret of the tomb, 20th century fox
Tijdsduur: 94 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray