Recensie: Niets te verliezen, Sarah Dessen

niets te verliezen Het verhaal van Niets te verliezen draait om McLean, een tiener die na de scheiding van haar ouders bij haar vader woont. Of nou ja… met hem door het land reist. Hij is namelijk een restaurant-consultant en reist van stad naar stad om restaurants van de ondergang te behoeden. De keuze voor haar vader was vrij eenvoudig, aangezien haar moeder een affaire had met een ander. Met de coach van haar vaders favoriete basketballteam, nota bene, waar zijn hele leven om draaide. Elke keer als McLeans vader naar een nieuwe stad verhuist, krijgt McLean de kans zichzelf ‘uit te vinden’, een nieuwe rol aan te nemen. Ze kiest een nieuwe naam, hobby’s, achtergrond… waarom niet? Ze zal binnen een paar maanden toch weer verhuizen! Maar dat wordt in Lakeview wel anders, waar ze in het begin vna Niets te verliezen naartoe verhuizen. Daar gaat McLean daadwerkelijk voor haar echte naam, en ze probeert te achterhalen precies wie ze is, niet wie zij was als al haar andere personages, en na alles wat er gebeurd is met haar familieschandaal. Het is in Lakeview dat ze verandert, daar maakt ze vrienden, en ontmoet ze een jongen die de moeite waard is. Daar wordt zij opnieuw McLean. Ik hield echt van de personages in Niets te verliezen; iedereen heeft een heel uitgesproken karakter. Het verhaal wordt verteld vanuit McLean, die een beetje last heeft van een identiteitscrisis. Nadat haar ouders scheidden veranderde haar hele leven, en is ze niet helemaal zeker wie ze is. Ze zorgt voor haar vader en negeert haar moeder, die ze van alles de schuld geeft. Gus Sweet, McLeans vader, is niet de beste papa of wat dan ook, maar je merkte wel dat hij van zijn dochter houd en er het beste van probeerde te maken – op wat voor onbeholpen manier dan ook. Zijn ex-vrouw, Katherine Hamilton, is een prototype huisvrouw, die niet lijkt te begrijpen waarom haar dochter haar negeert. Ook haar nieuwe man en kinderen blijven op de achtergrond. Daarnaast speelt her restaurant dat Gus mag opknappen, Luna Blu, een belangrijke rol, evenals de medewerkers in dit restaurant. Zij worden heel leuk neergezet. McLean’s handvol vrienden waren ook geweldig, met natuurlijk McLeans buurjongen, Dave Wade, als topper. Het genie die na zijn eerste biertje meteen een tatoeage kreeg. En een jongen met een hart – ik kan me voorstellen dat menig meisje zal wegzwijmelen bij zo’n karakter! Dat geldt in ieder geval voor McLean, want Dave zet haar wereldje goed op z’n kop. Een minpuntje is de magere verhaallijn. Dankzij de leuke en aansprekende personages blijft het boek boeien, maar soms is er wel een wat langdradiger stuk in het boek, waar je gewoon even doorheen moet. Dat moet je ook echt doen, want het verhaal is het zeker waard. Het boek heeft lieve momenten, vertederende, grappige en verdrietige… precies wat een goede roman betaamd.

Niets te verliezen, Sarah Dessen Moon, 400 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789048813971