Recensie: Niets dan kwaad, Hans Koppel

Niets dan kwaad Niets dan kwaad is een Scandinavische thriller zoals je ‘m zou verwachten als een Amerikaan er een zou schrijven. Een paar plots die door elkaar heen lopen (en soms er gewoon langsaf) maar ook vlot en spannend, alsof je naar een film kijkt. En wat minder diepgaand, helaas, dan de betere Scandinavische thrillers: of je dat bezwaarlijk vind moet je zelf bepalen, de Scandinavische literatuur heeft soms ook de neiging om te diepzinnig op kleine details in te gaan, en zich te verliezen in omschrijvingen. Daar heeft Niets dan kwaad minder last van. Daarentegen worden de personages ook wat minder uitgediept, en dat is bijzonder jammer. Het ‘kwaad’ in de titel Niets dan kwaad verwijst overigens eerder naar ‘het kwaad’ dan boosheid of agressie. Een boosaardig gevoel dat over je neerdaalt, je bekijkt vanuit onverwachte plekjes. Daar moet je aan denken. Daar komen onze twee personages ook achter. Enerzijds is er namelijk de oude journalist Calle Collin. Hij werkt voor een familiemagazine en schrijft een feuilleton over mensen die te vroeg uit het leven zijn gerukt. Zo schrijft hij over de 13-jarige Kent die jaren daarvoor doodgereden werd, en waarbij de dader is doorgereden. Zijn moeder heeft Kent verheerlijkt en ziet hem als een heilige, zijn broer zegt er helemaal niets over, en hun omgeving heeft eigenlijk weinig goeds te zeggen over de dertienjarige jongen. Calle geeft het verhaal echter een wending en weet toch een neutraal-invoelend verhaal te schrijven. Dat verhaal komt voor ogen van Anders Malmberg, de jonge stercolumnist van een concurrerende krant. Hij herkent de dertienjarige jongen, en herkent daarin onmiddellijk de kwelgeest uit zijn jeugd. Kent maakte Malmbergs leven tot een hel en leek in niets op de engelachtige persoonlijkheid uit het verhaal van Calle. En omdat Anders de macht van de krant heeft, besluit Malmberg zíjn versie van het verhaal te geven. Dan blijkt er echter nog iemand te zijn, die zowel het verhaal van Calle heeft gelezen als dat van Anders… en die met beide verhalen niet erg in zijn nopjes is! Sommige geheimen moeten begraven blijven – over de doden niets dan goeds… Niets dan kwaad, Hans Koppel AW Bruna, 231 pagina’s, paperback. Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789400503090