Recensie: Niet voor softies, Tonja Elbers

Niet voor softies Niet voor softies! is een autobiografisch boek geschreven door Tonja Elbers. Zij heeft als jong meisje te horen gekregen dat ze een hersentumor in haar hoofd heeft. Tijdens de operatie om de tumor te verwijderen zijn er verschillende delen van haar hersenen beschadigd geraakt, wat ontzettend veel consequenties heeft gehad voor haar jonge leven. Het valt namelijk niet mee, om in één keer bijvoorbeeld niet meer goed te kunnen praten, of overal hulp bij nodig te hebben. Al die onderdelen, van de eerste melding door de dokter dat ze een tumor heeft tot een flinke tijd na de operatie, worden omschreven vanuit het perspectief van de jonge Tonja. Tonja benadrukt overigens wel dat het niet helemaal uit het leven is gegrepen: veel delen zijn mooier en grappiger gemaakt dan dat het in werkelijkheid was. En dat maakt het boekje nog indrukwekkender, want tijdens het lezen zelf al lijkt het een echte ramp en ontzettend frustrerend om in de schoenen van Tonja te staan. Haar nieuwe leven vol (on)mogelijkheden, het onbegrip van haar vriendinnen, de jaloezie naar anderen toe… alles komt in dit boekje al naar voren. Niet voor softies! is een aangrijpend boek dat kinderen ook zeker zal aanspreken. Het speelt zich af in groep 7 van de basisschool, en is ook zeker geschikt voor die leeftijd om te lezen. De doelgroep is natuurlijk erg divers. Ik kan me voorstellen dat kinderen Niet voor softies! gaan lezen als iemand in hun omgeving te maken heeft met een hersentumor of bijvoorbeeld een herseninfarct heeft gehad, maar ook gewoon om hun eigen wereld te verbreden en uit een algemene interesse is dit boek zeker de moeite waard. Het is overigens niet zo dat Niet voor softies! heel diep ingaat op alle medische aspecten van een hersentumor, het blijft redelijk oppervlakkig op dat gebied. Het gaat Tonja juist om de ervaringen die zij heeft opgedaan tijdens dit hele proces.

Niet voor softies! Tonja Elbers
Illustrator: Andrea Kruis Kluitman, 181 pagina’s, hardcover. Prijs: 13,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789020674453