Recensie: Niet te filmen, Sophie Kinsella

Niet te filmen Sophie Kinsella is vooral bekend als schrijver van zogeheten chicklit: haar boekenserie over de Shopaholics zijn wereldberoemde vrouwenboeken. Niet de filmen is Sophies eerste boek dat zich echt richt op jongeren (hoewel de shopaholic-serie ook erg leuk is om te lezen!). In Niet te filmen schiet Sophie Kinsella meteen een groot probleem aan: de gevolgen van pesten. Daarvoor leer je Audrey kennen. Ze is 14 jaar oud, en werd flink gepest op school. Zo erg zelfs dat ze opgenomen is geweest in een inrichting en nu thuis zit met angststoornissen en paniekaanvallen. Niet echt een prettige manier om te leven, dus. Ze durft niet meer uit huis te gaan en beschermt zichzelf van de boze buitenwereld door altijd een zonnebril te dragen. Natuurlijk is ze onder behandeling bij een psycholoog, en dokter Sarah adviseert Audrey om haar leven te filmen, om zo haar zelfvertrouwen terug te krijgen (en op een andere manier naar de wereld om haar heen te kijken). Dus besluit Audrey een documentaire te maken, die ze Mijn serene, liefdevolle huisgenoten noemt. Via haar camera ziet ze bijzondere kanten van haar familie: haar altijd gamende broer, haar midlife-crisis-vader, haar enthousiaste kleuterbroertje en haar moeder met diens liefdevolle maar soms zo strenge houding. Audreys herstel lijkt ver weg, tot Linus – een vriend van haar broer – opduikt in haar leven. Linus snapt haar. Met zijn glimlach als een sinaasappelpartje en zijn grappige briefjes verleidt hij Audrey om weer naar buiten te gaan. En opeens lijkt de buiten-wereld een stuk minder angstaanjagend. Pesten en gepest worden is een zwaar onderwerp, wat je niet zo maar even kunt omschrijven. Hoewel Sophie het onderwerp op een zo licht mogelijke manier probeert op te pakken lukt haar dat misschien wel iets te goed. Daardoor mist het boek wat diepgang, wat gewicht. Audrey hadden we bijvoorbeeld graag beter leren kennen, maar zij blijft redelijk oppervlakkig. En dat terwijl haar gezin – dankzij Audrey’s documentaire in Niet te filmen – juist heel veel aandacht krijgt. Het boek is wel vlot geschreven, en kent geen saai moment. Verwacht heerlijke sarcastische opmerkingen en een ironische ondertoon van een depressieve puber die op haar eigen manier tegen het leven kijkt.

Niet te filmen, Sophie Kinsella uitgeverij Moon, 280 pagina’s, paperback. Prijs: 17,50 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789044347371