Recensie: Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, Namco Bandai

ni-no-kuni-wrath-of-the-white-witchWat krijg je als twee knappe koppen hun hoofden bij elkaar steken? Juist, dan ga je kleine wonderen verrichten. Zo ook het geval als dat zo is met twee studio’s: LEVEL-5 (bekend van onder andere de Professor Layton puzzelspellen) en Studio Ghibli, de ‘Disney van Japan’ (bekend van bijvoorbeeld Spirited Away). Dan krijg je een spel dat geweldig in elkaar steekt, met goed doordachte systemen en persoonlijke ontwikkelingen, én een schitterend vormgegeven wereld en personages: Ni no Kuni. Naast de spelwereld zijn er ook genoeg tussenfilmpjes te zien, die werkelijk van het scherm afspatten. Petje af! Ni no Kuni zou je dan ook kunnen zien als een RPG voor beginners, maar ook eentje waarmee gevorderde RPG-ers hun hart aan kunnen ophalen. Ni no Kuni is namelijk relatief eenvoudig te overzien, maar enorm uitgebreid in mogelijkheden. Zo is de wereld uitgestrekt, kun je vrij bewegen tussen alle verschillende onderdelen middels transportatiemiddelen, zijn de gevechten tactisch en actief tegelijk, gaan magie en puzzelen hand in hand, en krijg je de nodige uitdagingen voor je kiezen. Aangezien deze verschillende onderdelen langzaamaan worden geïntroduceerd zul je geen enkel probleem hebben ze te leren en te onthouden. Bovendien krijg je de onderdelen pas aangeleerd als je ze nodig hebt, en direct moet gebruiken. Je hebt geen tijd om ze te vergeten! Mocht je eens iets vergeten, dan is Mr. Drippy, je trouwe Elfenhulpje, altijd in de buurt. Mr. Drippy is wel een dragende kracht van het spel. Het is een elf, een Ierse wel te verstaan. Grove beeldspraak en een sarcasme waar je ‘u’ tegen zegt zijn de grootste kenmerken, naast een uitgebreide kennis over de magische wereld, uiteraard. Heb je trouwens het geluk dat je de Wizards Edition in handen krijgt van dit spel, dan krijg je daar een pluchen Mr. Drippy bij. Cool! Het gevechtssysteem van Ni no Kuni is zoals bij de meeste RPG’s: je komt een vijand tegen vanuit de wereld-weergave, waarna je inzoomt tot je een soort arena-gevecht hebt. Fysieke aanvallen kunnen gecombineerd worden met magische aanvallen. Let hierbij op je HP (Health Points) en MP (Magic Points), want magie kost punten! Je hoeft hier niet alleen te vechten overigens, want je kunt hulpjes inschakelen om je te helpen (Familiars). Deze kunnen ook technieken en krachten bijleren, net als jijzelf. Bovendien wordt je sterker door het kopen en vinden van de vele voorwerpen die de wereld rijk is. Het loont dus zeker om rond te lopen, mensen aan te spreken en gevechten aan te gaan! Puntje van kritiek is het einde van ieder gevecht: hier zie je Oliver een diepe zucht slaken, alvorens de buit (ervaringspunten, goud, voorwerpen) worden verzameld. Tja, dat vechten inspannend is snappen we, maar bij hem lijkt het wel het einde van de wereld! Bovendien gaat het begeleidende deuntje een beetje de keel uithangen. Maar voor het spel maakt dat niet uit: dat zit geweldig in elkaar: knappe graphics, geweldige muziek, leuke dialogen en een goed doordacht verhaal en gevechtssysteem zorgen voor een onvergetelijk spel – een klassieker! Je kunt er uren in verdwalen en ronddwalen, en dankzij de Familiars en de magie die je kunt leren nodigt het uit tot veel onderzoeken en vechten. Magisch! Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, Namco Bandai PS3. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: 60 euro