Recensie: Netatmo Welcome, beveiligingscamera met gezichtsherkenning

netatmo welcome 2 Al eerder mochten we aan de slag met het Netatmo weerstation, waardoor we zowel binnen als buiten konden zien hoe het weer was. Een andere noviteit van het Franse merk is de Welcome: een beveiligingscamera met bewegingsdetectie én gezichtsherkenning. Ideaal voor een extra gevoel van veiligheid en een stukje geruststelling voor als je alles thuis in de gaten wil houden. Zowel overdag als ’s nachts worden er scherpe opnamen gemaakt in Full-HD beeldkwaliteit, hoewel de beelden ’s nachts zwart-wit zijn door de gebruikte infraroodtechniek. De Netatmo Welcome ziet er zo’n beetje hetzelfde uit als de Netatmo weerstation: een lange geborsteld-rvs koker, met in dit geval aan de voorkant een zwarte strip met een klein lensje in plaats van de witte uitsparing die in kleuren kan oplichten. Aan de achterzijde vind je een aansluiting voor de netstroom (via een micro-USB poort), een sleufje voor een Micro-SD geheugenkaart voor de bewakingsfilmpjes en een aansluiting voor het netwerk, hoewel de Welcome ook prima werkt via wifi. netatmo welcomeHet aansluiten van de Welcome is een eitje, via de gratis app en de duidelijke stappen is dat geen enkel probleem. Alle filmpjes worden geregistreerd en opgeslagen op de micro-SD geheugenkaart. Standaard krijg je 8GB meegeleverd, maar je kunt deze ook vervangen door een 32GB variant. Als de kaart vol is worden automatisch de oudste filmpjes overschreven. Bij iedere bewegingsdetectie wordt een opname gestart. De gevoeligheid daarbij is prima. Ik had de Welcome op de achterdeur gericht, en bij iedere persoon die langsliep of binnenkwam werd een opname gestart. Bij overdrijvende wolken of bewegende bomen bleef een opname uit. Via de app kun je trouwens ook gewoon een live feed ontvangen van je camera, waarbij je ook audio hebt. Grappig detail (en een tamelijk coole, goed werkende feature) is de gezichtsherkenning. Je kunt de Welcome trainen om personen te herkennen. Dat werkt best goed, hoewel het in het begin een weekje of twee training kost – en daarna nog een kleine finetuning af en toe. Het helpt daarbij als je de camera recht voor een deur hebt staan, zonder tegenlicht. Maar goed: probeer die situatie maar eens te vinden… als je hem op een buitendeur richt heb je overdag al snel tegenlicht. Vermijd je die situatie, dan staat je camera schuin op de deur, en heb je minder snel een goede herkenning. Nu, na ongeveer vier weken, wordt 80% van alle bekende personen goed herkend. De onbekende personen (of bekende personen die om wat voor reden niet herkend worden) komen in de app in een speciaal overzichtje te staan, waarbij je ze kunt toekennen aan een bestaande persoon of een nieuw persoon kunt koppelen. Je kunt instellen of je een berichtje ontvangt op je smartphone of tablet iedere keer dat de Welcome iemand detecteert: het is dus niet handig om de camera écht in de woonkamer of keuken te plaatsen, waar je regelmatig komt. Een geweldig leuke functie is de koppeling met IFTTT. Deze gratis dienst werkt volgens het If This, Then That principe. Als dit, dan dat. Als de Welcome mijzelf herkend, bijvoorbeeld, zou ik bijvoorbeeld gekoppelde lampen kunnen laten aangaan van Philips HUE, of de verwarming laten aanspringen op een bepaalde temperatuur. Of een cool muziekje starten, gewoon omdat het kan. Je zou ook bij bepaalde personen een melding kunnen activeren op je smartphone, zodat je weet wanneer je kinderen thuiskomen, bijvoorbeeld. Of als een onbekende wordt gesignaleerd, dat is natuurlijk weer het ‘beveiligingsprincipe’ van de Netatmo Welcome. Dat maakt van de draadloze Netatmo Welcome een heel veelzijdig apparaat, dat helemaal past binnen het connected-home-principe en zowel een stukje gemak als zekerheid bied. Netatmo Welcome Prijs: 199 euro

Op zoek naar coole gadgets?