Recensie: Nachtjagers 1: Halverwege het graf, Jeaniene Frost

Monsters en gedrochten zijn na de successen van de Twilight-boeken helemaal hot. Maar die boeken zijn al best oud, en de lezers van toen zijn inmiddels wel toe aan iets pittigers, iets meer uitgesproken verhalen. Wellicht kom je dan helemaal aan je trekken bij de Nachtjagers-serie, waarvan Halverwege het graf het eerste deel is. In dit deel maak je kennis met Cat Crawfield. Ze is de dochter van een mensenvrouw en een vampierenman, voordat hij écht helemaal vampier is geworden (en nog net vruchtbaar was). Door haar aderen stroomt dus de nodige vampierkracht, waar ze dankbaar haar voordeel mee doet – bij het doden van vampeiren. Want ze heeft het haar vader nooit vergeven dat ze haar moeder in de steek heeft gelaten. Keer op keer probeert ze vampieren te verleiden, om ze daarna een hout-met-zilveren staak door het hart te boren. Tot ze een vampier treft die duidelijk haar meerdere is. En wat blijkt? Die vampier, Bones genaamd, jaagt ook op vampieren! Voor het geld, welliswaar, maar doordat ze in hetzelfde ‘vak’ zitten is een plannetje zo gesmeed. Want vampieren ruiken andere vampieren. En Cat is deels mens, die valt dus minder op. En vrouw, bovendien, iets waar de meeste vampieren wel van gecharmeerd zijn. Bones besluit Cat onder zijn hoede te nemen, haar vampierkrachten verder te trainen en haar op te leiden om vampiers te verleiden. Gewapend in strakke, korte jurkjes, hoge laarzen en een sexy attitude gaat beiden op pad. Verwacht dus de nodige verhitte scènes in het boek, op zowel uitdagend seksueel gebied als op brute gevechten. Bovendien draaien Cat en Bones telkens om elkaar heen: gaan ze voor elkaar vallen, of niet? Nachtjagers 1: Halverwege het graf is een spannend en sexy boek. blijkbaar houden vampieren wel van wat platvloers en uitdagend geklets, bereid je dus voor op een aantal nieuwe woorden en oneliners die op het randje liggen. Zelfs Cat heeft het er soms moeilijk mee, en die speelt de hoofdrol in het boek! De rest moet je maar helemaal aan je verbeeldingskracht overlaten. Nachtjagers 1: Halverwege het graf, Jeaniene Frost Xander uitgevers, december 2013, 379 pagina’s, paperback. Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789401601603