Recensie: Naar de camping, Reina Ollivier en Madeleine van der Raad

naar de camping

Uit de informatieve serie voor kinderen, ‘Willewete’, is een geweldig vakantiedeel verschenen: Naar de camping! Daarin komen kinderen alles te weten over op vakantie gaan naar… de camping! Dat begint natuurlijk met een stukje uitleg over wat kamperen nu precies is. Waar kampeer je, en hoe kom je op een camping terecht?

Op iedere twee pagina’s van het boek wordt een ander deel van het kamperen besproken. Daarin zit een mooie logica, die kinderen van het begin tot het eind meenemen. Zo begint het boek met het vertellen over verschillende campings. Waar vind je ze, en wie gaan er zoal naar een camping om er vakantie te vieren? Want kamperen doe je niet alleen in een tent, maar je kunt ook in een caravan of een camper gaan. Dat is net anders: je hoeft dan geen luchtbed op te blazen, of een tent op te zetten. Dat is wel zo makkelijk en snel! En ga je naar een eenvoudige camping, of juist een hele luxe?

Als je eenmaal een plekje op de camping hebt gevonden, dan merk je al snel dat alles anders is. Je moet overal voor naar een speciaal huisje. Om te douchen, bijvoorbeeld, of om naar de wc te gaan. Of om de afwas te doen! En omdat je al die dingen deelt met andere mensen, moet je er ook voor zorgen dat je het allemaal een beetje netjes achterlaat. Je wilt namelijk zelf ook niet in een zooitje terechtkomen, toch? Iedereen heeft vakantie, iedereen wil zorgeloos genieten! In het midden van het boek vind je een grote uitklap-zoekplaat, waarop je ook een flink aantal vragen vind die je samen kunt oplossen. Kun jij alle vragen beantwoorden?

Tot slot leer je iets over het zelf runnen van een camping. Waar meot je aan denken, en wat verwachten de mensen van je? Ook lees je er een leuke quiz, om te kijken of je wel goed hebt opgelet in de rest van het boek! Je vind achter in het boek ook een paar liedjes die je kunt zingen. em een paar leuke knutselactiviteiten.

Het leerzame Naar de camping vertelt alles over campings en kamperen. kinderen leren op een leuke manier wat het inhoudt, en gaan zo goed voorbereid op pad. Handig en goed is ook dat er besproken wordt wat wel en niet mag: de etiquette op de camping. Niets zo vervelend als slordigheid op de camping! Het boek is leuk geschreven, en aangevuld met grote, vrolijke prenten. De tekst staat jammer genoeg soms over delen van de tekening heen, zonder dat die tekening vervaagd of lichter gemaakt is. Dat gaat ook ten koste van de leesbaarheid van de tekst. Dat is natuurlijk niet overal het geval, maar op de plekken waar het voorkomt is het wel storend. Jammer, want de rest van het boek is vlot, leerzaam en vooral leuk om door te lezen.

Naar de camping, Reina Ollivier en Madeleine van der Raad
Clavis Books, mei 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789044819434