Recensie: Murdered, Soul Suspect

Murdered_SoulSuspect_PS4_PS3_PackshotIn Murdered: Soul Suspect speel je wel een heel bijzondere detective. Een dode! Je kruipt in de huid… uhm ziel van Ronan O’Connor. In die hoedanigheid probeer je misdaden op te lossen. Dat doe je in het heksenstadje Salem, Massachusetts, USA. Het feit dat je spook bent zou je ook moeten voorzien van heel gave krachten, zoals je kunt indenken. Maar die komen lang niet altijd goed uit de verf. Ook de rol van Ronan valt nog al tegen. Het is eigenlijk een soort losse flodder, een detective die z’n eigen weg gaat, zoals je die misschien wel kent uit de foute series en films uit de jaren 80. En Ronan heeft eigenlijk maar één doel voor ogen: het onderzoeken van zijn eigen moordzaak. De beste man heeft in Murdered, Soul Suspect namelijk een paar mooie kogelgaten in zijn borstkas zitten! Daarbij wordt hij geholpen door een medium Joy, die de brug vormt tussen Ronan en het mensenrijk. Dat maakt het communiceren wel een stuk makkelijker! Die missie wordt helaas onderbroken door een paar zijlijnen, die in mijn ogen weinig toevoegen aan het verhaal. Ook zou dit spel ontzettend uitnodigen om flink op onderzoek te gaan. Dat zou je tenminste verwachten van een detectivespel: ieder steentje omkeren enzo. Jammer genoeg gaat dat niet lukken, het spel is wat dat betreft redelijk recht-toe, recht-aan. Je bewegingsruimte wordt aangegeven door een spookachtige waas, waardoor je het oude Salem ziet van een paar honderd jaar geleden. Erg cool gedaan, pluspunten voor de graphics en originaliteit, maar jammer van de beperking! De beperkingen kom je ook tegen in je acties. Als spook kún je namelijk wel heel stoere dingen, maar niet altijd. Alleen als het goed uitkomt voor het verhaal. Dan loop je door muren heen, neem je bezit van mensen of dieren, ondervraag je andere spoken, beweeg je voorwerpen… dát zijn de gave spokendingen die we willen doen! Altijd. Overal. Maar dat kan dus niet, de makers hebben je actiemogelijkheden flink beperkt. En als je de verkeerde actie uitvoert, dan is er nog steeds geen man overboord. Dan probeer je gewoon de volgende mogelijkheid, tot je het gewenste resultaat hebt bereikt. Daarmee is het spel Murdered: Soul Suspect een beetje dubbel. Het is gaaf gemaakt, met mooie special effects en bizarre demonen, mooie grensafscheidingen en een mooie omgeving. Het verhaal en het gebrek aan diepgang beperken het spel echter. Je kunt niet vrij rondlopen, en pas op selecte momenten kun je sommige acties uitvoeren. Da’s jammer! Het is daardoor bijna een interactieve film geworden dan een echte detectivegame. Murdered: Soul Suspect, PS3, PC, XBOX360, PS4, XBOX One Square Enix. Leeftijd: vanaf 18 jaar. Prijs: vanaf 30 euro