Recensie: Munkel Trog, Janet Foxley

munkel trog

Het humoristische boek Munkel Trog vertelt het verhaal van reuzen van binnenuit. Munkel is een reus. Nou ja, reus… Hij had een prachtige huid (grijs met hier en daar een harige wrat), pa’s borstelige wenkbrauwen en vlezige neus en ma’s uitpuilende ogen en scheve gele tanden. Maar: hij was ook heel erg klein. Te klein om een reus te zijn. Daarom noemen alle reuzen hem ook steevast Dwerg. Hij is namelijk niet groter dan een Kriel, de meest gevreesde schepsels van allemaal.

Maar zou Munkel zich niet prettiger voelen in de wereld van de Krielen? Hij krijgt de kans om dat te ontdekken als hij in het museum Krielkleren vindt. Van de wijze man Biblios mag hij de kleren mee naar huis nemen, zodat hij een leuk toneelstuk kan opvoeren tijdens de verjaardag van de reuzenkoning, maar Munkel heeft daar heel andere plannen mee! Daarbij komt dat Munkel wel één van de slimste reuzen is die in de Bulderberg wonen. Zo slim zelfs, dat hij meer weet dan zijn leerkrachten over Krielen en zelfs draken, die ook in de Bulderberg leven. Maar tot nu toe brengt hem dat alleen maar in moeilijkheden.

Munkel Trog is een heerlijk boek over het reuzenrijk en de angsten die ook zij meemaken. Hun gewoontes blijken haaks te staan op die van ons mensenleven: mooi is lelijk, vies is lekker, aardig is … nou ja, dat is nog steeds aardig, alleen zijn reuzen zelf niet zo aardig. Behalve ons buitenbeentje Munkel natuurlijk! Ontzettend leuk ook om te lezen dat reuzen ook hun zwakke punten hebben, en zeker bang kunnen zijn. Grappig is ook om te zien hoe de vooroordelen van de reuzen onderuitgehaald worden door het onderdeurtje Munkel, en zijn worsteling om die vooroordelen doorbroken te zien. De bijna schets-achtige tekeningen in de stijl van Quentin Blake doen het verhaal helemaal recht. Een superboek!

Munkel Trog, Janet Foxley
Lemniscaat, september 2012, 208 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789047704744