Recensie: Mr. Stink, David Williams

mr stink, meneer stink

Het komische boek Mr. Stink neemt je mee naar Engeland. Daar leer je Chloe kennen. Het is een pienter meisje, dat uit een gezin komt dat niet helemaal lekker in elkaar steekt. Haar moeder maakt de dienst uit, en wil zich deftiger voordoen dan dat ze in het echt is. Ze heeft een zusje, dat overal in uitblinkt. Haar agenda is van minuut tot minuut gevuld met de meest bizarre cursussen en opleidingen. Haar vader? Tja, die probeert op de achtergrond te lijven… Hij is een beetje bang voor zijn vrouw. Als hij ontslagen wordt, verstopt hij zich zelfs in de kast onder de trap. Dt heeft hij liever dan dat hij het tegen zijn vrouw moet zeggen! En haar moeder? Die is op dit moment druk bezig om minister te worden…

De lieve en aardige Chloe heeft een ander verhaal. Zij leert een zwerver kennen: Mr. stink. Zo heet hij niet echt, het is een bijnaam. Omdat hij zo stinkt, maar dat had je al begrepen. Maar er is iets raars met Mr. Stink. Hij eet met een zilveren vorkje en van een porseleinen bordje, spreekt met twee woorden en weet attentheid en aardigheid op waarde te schatten.

Chloe trekt zich zijn lot bijzonder aan. Ze smokkelt hem naar hun schuur, maar zo’n vreemde man met een typische geur houdt je niet zo lang verborgen,,, als dat maar goed komt!

Het boek Mr. Stink is leuk geschreven. Het verhaal speelt zich in Engeland af, en dat merk je in heel veel kleine dingen. De grappen zijn op een droge, Engelse toon geschreven. Die humor is wat anders dan onze Nederlandse onderbroekenlol. Dat is misschien even wennen, maar ik weet zeker dat veel kinderen er van zullen smullen! De illustraties zijn van niemand minder dan ‘de echte’ Quentin Blake en passen perfect bij het verhaal. Het boek zorgt voor spanning, een lach en ook af en toe een traan. Het is een lief, moedig en aardig verhaal, dat je zeker moet lezen!

Mr. Stink, David Williams
Clavis Books, november 2012, 270 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789044818451