Recensie: Mr. Selfridge, seizoen 3

Mr. Selfridge, seizoen 3 In het derde seizoen van Mr. Selfridge maken we meteen weer een sprong in de tijd ten opzichte van het tweede seizoen. Het is inmiddels 1919, en dat betekent dat de Eerste Wereldoorlog net voorbij is. Een lastige periode van rouw, wederopbouw en flinke veranderingen, ook in de winkels van Harry. In de warenhuizen van Mr. Selfridge werkten tijdens de oorlog namelijk enkel vrouwen, aangezien de mannen in het leger werden ingezet. Die mannen komen nu weer terug, en krijgen hun baan ook weer terug. Dat zorgt voor flinke problemen, aangezien dat ook extra loonkosten met zich meebrengt. Maar ook Harry heeft heel wat verlies te verwerken, net als veel Londenaren. Door de dood van zijn geliefde Rose is de flamboyante ondernemer helemaal alleen en hij maakt kostbare fouten. Daarbij moet hij ook zorg dragen voor zijn kinderen, die voor de nodige problemen zorgen – ook al zijn ze volwassen. Door al die perikelen is het imperium van Selfridges flink verzwakt, waardoor hij zijn oude vijand Lord Loxley op de loer ligt. Als er dan ook nog een stuk land geveild wordt waar zowel Lord Loxley als Harry Selfridge een oog op hebben laten vallen verliest Harry zijn geduld en steekt hij zich flink in de schulden door een veel te hoge prijs te betalen. Ondanks al het hartzeer en verdriet gaat het leven door en komen er nieuwe mensen werken in het bekende warenhuis. Harry’s dochters zijn volwassen geworden en veroorzaken problemen, en er is een intrigerende nieuwe liefde die alle aandacht van de rouwende held opeist. Selfridge biedt een ontsnapping aan de naoorlogse depressie en somberheid, de klanten worden meer dan ooit aangetrokken door glamour en hedonisme achter sierlijke deuren. Maar in hoeverre gaat dit ten koste van Mr. Selfridge himself? Ook dit derde seizoen van Mr. Selfridge weet van de eerste tot de laatste minuut te boeien. Het ingetogen Britse enthousiasme, de strikte etiquette waaraan wordt vastgehouden, de vernieuwingsdrang van Harry en alle romances en relaties die door de serie heen spoelen zorgen voor een magische beleving: je waant je echt even in die tijd, met alle beslommeringen die er speelden. De acteurs zetten geloofwaardige rollen neer, en vooral de aankleding van de sets zijn echt briljant. Een verslavende serie! Mr. Selfridge, seizoen 3, Universal pictures
Tijdsduur: 450 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD