Recensie: The Monuments Men, 20th century Fox

the monuments menIn de Tweede Wereldoorlog lag de nadruk uiteraard op het behoud van mensenlevens. Die stonden op grote schaal op het spel, en de Duitse bezetters schroomden niet om levens te nemen. Wat velen echter over het hoofd zagen, was dat er een plan was om een soort mega-museum te beginnen, waarin de mooiste en beroemdste kunstwerken verzameld zouden worden. Frank Stokes, kunsthistoricus, ziet dit gevaar wel, en trekt aan de bel. Hij ziet dat de nalatenschap van generaties lang wordt gestolen en zelfs vernietigd. Hij verzoekt hulp, en krijgt toestemming om uit naam van het leger de kunstschatten terug te stelen en te beschermen uit voorzorg. Frank stelt daarvoor een team samen van zeven kunstliefhebbers: curators, architecten, beeldhouwers: stuk voor stuk mensen die hart hebben voor hun beroep en de kunst. Samen met deze mannen vormden zij een team, de Monuments Men. Het zevental, The Monuments Men, krijgt een spoedcursus in het leger, en gaat vervolgens op pad naar Frankrijk, om vanuit de frontlinies bescherming te bieden aan de kunstschatten. Het zevental splitst zich al vrij snel, om zo nu en dan samen te komen om hun krachten en ervaringen te bundelen. Aangezien ze weinig middelen krijgen van het Britse leger (die heeft de nadruk op het redden van levens, uiteraard) moet het team zich redden met alles dat ze voorhanden krijgen. Dit bijzondere verhaal, dat op echte gebeurtenissen is gebaseerd, wordt op een geweldige manier verfilmd. Dankzij de sterrencast van de film (onder andere George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, John Goodman en Cate Blanchett) krijgt de film een bijzonder en soms wat lichtvoetig allure. Hoewel het verhaal bloedserieus is zit er een subtiele komische noot doorheen verweven. Daarnaast krijg je een bizarre blik in een relatief onbekend stukje van de gebeurtenissen tijdens WO II. The Monuments Men is grappig, spannend, soms indringend en gevoelig. De manier waarop de dappere mannen omgaan met hun opdracht is indrukwekkend! Nadruk in de film ligt overigens bij Het Lam Gods uit Gent en Michelangelo’s Madonna met Kind uit Brugge. Doordat de film zich afspeelt wordt er heel wat Duits, Frans en Engels door elkaar gepraat. Grappig om te zien dat Matt Damon een heel aardig woordje Frans spreekt, maar iedere zin (expres) compleet door elkaar husselt. The Monuments Men, 20th Century Fox
Tijdsduur: 120 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 16 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)