Recensie: Monster High 3: Waar een wolf is, is een weg, Lisi Harrison

9789401404662_0 monster high 3

Monster High is een echte Amerikaanse middelbare school: een High School, zoals dat daar heet. Maar dan wel een bijzondere high school: je vind er namelijk geen gewone kinderen, maar de kinderen van de bekendste monsters ter wereld! Niet dat ze eng of gevaarlijk zijn, maar ze zijn wel een beetje vreemd. En zoveel vreemde figuren bij elkaar, dat gaat wel eens mis…

In Monster High 3 staat Clawdeen Wolf centraal. Clawdeen is al jaren de underdog in vergelijking met haar zes broers, en ook neemt ze een bescheiden plek in naast haar vreemde vrienden. Maar nu ziet ze echt haar kans: binnenkort wordt ze zestien jaar. En dat moet gevierd worden! In plaats van een Sweet Sixteen verjaardagsfeest wil ze al een Sexy Sixteen feestje geven. En er is nog een spannende gebeurtenis: binnenkort zal ze in de spotlights staan op haar Sweet Sixteen verjaardagsfeestje. Maar de documentaire Monsters van vlees en bloed gooit roet in het eten.

Op één of andere manier worden de monsters namelijk ontdekt. Er wordt zelfs uit de doeken gedaan hoe de hele Monster-gemeenschap in elkaar steekt, waar ze wonen, ga zo maar door. De monsters kunnen dus niet langer op de plek blijven wonen, en moeten vluchten! Al haar vrienden stuiven naar alle hoeken van de wereld. Een clubje dat uiteen wordt gereten. Maar wie zit er achter? Waarom heeft iemand alles uit de doeken gedaan? Een goede vraag, die op de bodem onderzocht moet worden!

Monster High 3 is een spannend boek, speciaal voor de echte Monster High-fans. Dat je enige voorkennis moet hebben blijkt vooral uit de namen van de monsters, en het soort monster dat ze zijn. Er worden bijvoorbeeld wel wat hints gegeven naar de herkomst van de afzonderlijke karakters, maar heel duidelijk worden de monsters niet benoemd. Ben je echter bekend met de poppen, de tekenfilmserie of de vele schoolspullen, dan is alles gesneden koek. Heb je die kennis nog niet in huis, dan is het soms wat puzzelen geblazen.

Ook de schrijfstijl van het boek is soms wat stijf, met relatief lange zinnen en niet altijd even gangbare woorden. Daardoor is de vaart wat uit het boek gehaald. Dat is jammer, want het verhaal is zeker wel spannend, bijna detective-achtig, opgezet.

Monster High 3: Waar een wolf is, is een weg, Lisi Harrison
Lannoo, februari 2013, 256 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: