Recensie: Monopoly Junior Party, Hasbro

Monopoly-Junior-Party

Voor mij gaat het spelen van Monopoly al vele, vele jaren terug. Ieder jaar was het vaste prik tijdens de feestdagen, maar ook door het jaar heen kwam het spel met regelmaat uit de kast. Dat plezier wil ik m’n kinderen natuurlijk niet onthouden. Enige tijd geleden mocht ik Monopoly Cars recenseren, maar nu gaan we nog iets dichter bij het originele spel zitten met Monopoly Junior Party: Monopoly in kinderfeestjes-stijl!

Monopoly Junior Party is eigenlijk een tussenvorm van Monopoly Cars en de normale Monopoly. Je hebt een normaal vierkant bord, met daarop tussen iedere hoek vijf vakjes. Als je zes gooit, kun je dus van de ene kant naar de andere kant. Iedere ‘stad’ is vertaald naar een feestthema: met twee feesten heb je een thema compleet. Het geld bestaat uit Yens, en je werkt alleen met briefjes van 1 Yen. Voor 2 spelers krijgt ieder 18 Yen, voor 3 of 4 spelers krijgt ieder 14 Yen.

In het midden van het bord komt een stapeltje Kanskaarten en een grote lege cadeau-doos. Moet je iets betalen via een Kanskaart, dan gaat het geld in die doos. Zo koop je bijvoorbeeld feesthoedjes of slingers. Kom je op het plaatje van het Cadeau, de Junior Partyvariant van Vrij Parkeren, dan mag je de inhoud van die doos pakken.

Er is een leuke variant bedacht op het feestjes kopen. De huizen die je normaliter op het bord zet, zijn nu vervangen door gekleurde cadeautjes. Iedere speler krijgt 8 van die cadeautjes. Je kunt dus maar maximaal acht feestjes bezitten! Kiezen mag je echter niet. kom je op een feest, dan moet je die kopen (of betalen aan je tegenstander, als het feestje al bezet is). Zijn je cadeautjes op, en wil je toch heel erg graag dat feestje? Dan moet je ergens van jouw straten een cadeautje wegnemen. Dat cadeautje mag je dan gebruiken om het nieuwe feestje te kopen. Het geld van het oude feestje ben je natuurlijk kwijt. Ben je blut? Dan ben je de verliezer, en zijn de andere spelers winnaars!

Voor oudere spelers zijn er wat andere regels: zo betaal je dan extra als je beide feestjes van het thema hebt, en mag je ruilen of feestjes verkopen als je (bijna) failliet bent. Dat maakt het spel al wat spannender. Ook geldt dan de regel dat degene met het meeste geld de winnaar is.

De mening van mijn jongens? Voor stoere mannen zoals zij (4 en 6 jaar oud) hebben de auto’s van Cars 2 toch een flinke aantrekkingskracht. Daarentegen spreken feestjes ook ontzettend tot de verbeelding. De plaatjes zijn neutraal genoeg om zowel door jongens als meisjes leuk gevonden te worden. Maar kiezen is moeilijk. Iedere keer als ze zeggen dat ze monopoly willen spelen is onze vraag dus: feesten of racen?

Monopoly Junior Party, Hasbro
Prijs: ca. 25 euro