Recensie: Mollenstad, Torben Kuhlmann

150417_Mollenstad

Mollenstad vertelt het verhaal over een klein molletje, dat tijdens zijn zwerftochten een mooi plekje vind. Daar graaft hij een holletje, en al snel komt hij nog een paar molletjes tegen. Die hebben het zo gezellig samen, dat ze besluiten op dat plekje te wonen. Lekker in het mooie, groene gras, in een knus holletje. Maar dan komen er nóg meer molletjes, en worden er molletjes geboren. Langzaam maar zeker veranderen de holletjes in nette kistjes, afgebakend met muren en deuren. Machines worden gebouwd om iedereen van eten te voorzien, voertuigen worden in elkaar geknutseld om bij vrienden op bezoek te gaan. Het is een heuse mollenstad geworden! Steeds verder gaan de mollen, tot er van de knusse holletjes en het groene gras niets meer over is. Ja… een plukje, maar daar is nu een groot lint omheen gespannen!

Mollenstad is een boek dat in vogelvlucht de groei in onze samenleving verbeeld. Van kleine, eenvoudige molletjes naar een strak georganiseerd geheel, dat werkt om te werken en moeite moet doen om te behouden wat eens zo natuurlijk en gewoon was… een diepzinnig verhaal, maar dan heel erg mooi en op een leuke manier verbeeld naar kinderen toe. De grote tekeningen (het boek is groter dan A4) bevat geen tekst, op de eerste en laatste pagina na. Alle pagina’s daartussen zijn van boven tot onder gevuld met mooie, gedetailleerde mollentekeningen. In alle hoeken en gaten vind je de beestjes, in hun steeds veranderende leefomgeving. Maar welke mollen zouden nu het meest tevreden zijn? Die in hun eenvoudige holletjes, of in hun blokkenhuisjes? Ik ben benieuwd wat jouw kinderen er van vinden!

Dit mooie prentenboek is dan ook niet alleen voor de jongere kinderen bestemd, want ook oudere kinderen zullen smullen van het verhaal. Het voordeel van wat oudere kinderen is dat je de link kunt leggen met onze eigen geschiedenis, en ze kunt vertellen dat ook wij, mensen, zijn gegroeid van vrije zielen die jaagden en verzamelden naar nestblijvers, rijdend in grote metalen voertuigen en zichzelf vooral bezighouden met alle regeltjes en normen die we voor ons zelf hebben bedacht en opgelegd.

Mollenstad, Torben Kuhlmann

Illustrator: Torben Huhlmann
De Vier Windstreken, 36 pagina’s, hardcover.