Recensie: Mission Impossible: Rogue Nation

mission impossible 5 rogue nation2

In Mission Impossible: Rogue Nation trekt Tom Cruise al voor de vijfde keer de kleren aan van Ethan Hunt, dé geheim agent binnen het ongrijpbare Impossible Missions-project, dat ooit als een soort pilot door de regering is opgezet. In dit vijfde deel gebeurt er echter iets bijzonders: het IMF wordt opgeheven. Dat laat Ethan Hunt zich natuurlijk niet zo maar gebeuren, zeker niet nu hij zijn aartsvijand, de geheime organisatie Syndicate op het spoor is.

In het geheim zet Hunt zijn jacht voort, en doet daarbij terloops een beroep op zijn oude team, die inmiddels grotendeels is ingelijfd door de CIA. Dat blijkt nog niet zo lastig, want de CIA doet er alles aan om Hunt te pakken te krijgen. Die krijgt echter hulp uit een hel bijzondere hoek, een hoek waarbij hij eigenlijk niet weet of hij d’r wel blij mee moet zijn of niet… omdat de dame in kwestie nog al eens van zijde lijkt te wisselen. Maar mede door haar indrukwekkende verschijning laat Hunt die twijfels vrij snel varen. En dat levert in de film een paar spectaculaire taferelen op, want deze twee spionnen draaien als hemellichamen om elkaar heen, en helpen elkaar bij een heel indrukwekkende motorachtervolging, een duizelingwekkende scène onder water en een spannende achtervolging in een operagebouw in Wenen.

Er zijn namelijk kosten nog moeite gespaard om van deze film een knallend spektakel te maken. En met succes, want Mission Impossible: Rogue Nation knalt van de eerste tot de laatste minuut. Zoals je van een Mission Impossible film zou verwachten, maar nu ik er aan terugdenk heeft deze film eigenlijk geen enkel rustpuntje. De schaarse momenten zonder actiemomenten zijn weer gevuld met een grapje, een spannende kwinkslag in het verhaal of het begin van een nieuwe wending.

Lees hier: Hoe kijk je alle Mission Impossible-films in de juiste volgorde?

Mission Impossible: Rogue Nation is dan ook een film die je echt gezien moet hebben. Wat betreft ontploffingen en explosies zit de film weer wat meer bij de eerste film, hij is wat meer ingetogen en realistisch wat dat betreft – hoewel ook hier wat bijzondere en ongelofelijk lastige momenten inzitten – zoals een auto die toch wel flink wat salto’s maakt voor hij tot stilstand komt. De humor in deze film is ook erg vlot en toegankelijk, een tikje droog en bijna niet stekend of sarcastisch. Gewoon, lekker droog. Een heerlijke film, die je voor je aankomende vakantie zeker vast in huis moet halen.

Mission Impossible: Rogue Nation, Paramount Pictures

Tijdsduur: 126 minuten, Actie.
Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray