Recensie: Mission Impossible: Ghost Protocol

Ook in deze film kruipt Tom Cruise weer in de huid van Ethan Hunt, om de wereld te behoeden van al het kwaad dat er op rondkruipt en loopt. In het begin van de film treffen we hem in het koude Rusland, waar hij al direct laat zien dat hij zijn eigenwijsheid nog altijd niet heeft verloren. Met een nieuw team (een echte beginner en een knappe dame die van wanten weet) wordt hij aldaar op een missie gezet. De opdracht: een nucleaire code ontfrutselen van een geniale crimineel, die met een gecontroleerde kernramp de evolutie een handje wil helpen…

Het probleem is: de rest van de spullen heeft de mafkees al, alleen de code ontbreekt. Met dit kleine team moet hij op pad, tot er iets compleet misgaat: zijn team wordt aangezien voor terroristen, en het IMF steekt de kop onder het zand. Ze moeten het zelf maar zien op te lossen. En dan blijkt de film tegelijk heel veel overeenkomsten te hebben met eerdere films, maar ook op ontzettend veel punten te verschillen. Want hoewel Ethan nog steeds ontzettend koppig en overmoedig is, heeft de film veel meer menselijks dan de vorige drie delen (vooruit, in ieder geval de laatste twee delen. Er gaat namelijk ontzettend veel mis in de film!

Lees hier: Hoe kijk je alle Mission Impossible-films in de juiste volgorde?

De meest banale dingen begeven het, het ongeluk zit het team letterlijk op de hielen. Zelf zo veel, dat het op een geven moment niet meer geloofwaardig is: al die dingen deden het in de vorige films namelijk feilloos – en nu ineens niet meer? Vreemd… Gelukkig heb je tijdens het kijken van de film weinig last van dit euvel. De film heeft namelijk een ongekend tempo, dat de grappige kluns-momenten afwisselt met felle achtervolgingen, snelle actie en onverwachte wendingen. Daarmee is in mijn ogen deze MI één van de beste Mission Impossible-films ooit, hoewel de echte fans van de serie het waarschijnlijk zullen verafschuwen. Die moeten dan maar net doen alsof het niet echt is, en genieten van de schitterende omgevingen, sfeervolle beelden, het verhaal en de prima acteerprestaties.

Mission Impossible: Ghost Protocol, Universal Pictures
Tijdsduur: 132 minuten, Actie.

Ga direct naar Mission Impossible: Ghost Protocol op BOL.com.