logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

Recensie: Mio Cyclo 300 navigatie voor op de fiets


Cyclo 300 Hero

Naast navigatie op de auto zijn er ook andere manieren van vervoer die wel een steuntje in de rug kunnen hebben: fietsers bijvoorbeeld, waar ik bij gebrek aan een rijbewijs zelf toe behoor, en wandelaars. Want ook dan is het wel makkelijk om de weg te kunnen vinden, zonder afhankelijk te zijn van de soms lastig te vinden straatnaamborden. Mio heeft eindelijk gehoor gegeven aan deze doelgroep, en een geweldig navigatiesysteem op de markt gebracht: het turn-by-turn GPS-systeem Cyclo 300 voor de recreatieve fietser en de Mio Cyclo 305 HC, voor de sportieve fietser. Je hoeft je ook niet tegen te laten houden door het weer: de Cyclo-serie heeft IPX7 certificering, en is dus stof- en waterdicht!

Het systeem kenmerkt zich door een smaller en langwerpig scherm, waar grote bedieningsknoppen op te zien zijn. Deze zijn duidelijk, en werken zonder meer intuïtief. Dankzij het duidelijke en eenvoudige menusysteem zijn de toestellen zeker gebruikersvriendelijk. Je kunt bovendien een eigen profiel instellen, zodat je op beide systemen je prestaties en voortgang kunt bijhouden. Zo kun je een overzichtje oproepen met je gemiddelde snelheid, maximale snelheid, verbruikte hoeveelheid calorieën en stijging/daling in het landschap. Op de Mio Cyclo 300 (die wij hebben mogen testen) kun je jezelf bovendien trainen op afstand, snelheid en hoeveelheid verbruikte calorieën. Die laatste wordt berekend op basis van leeftijd en gewicht. Eenmaal thuis, kun je met de Mio Share software je routehistorie en trainingsinformatie bijhouden en delen met vrienden. MioShare is de enige toepassing die er nodig is om het toestel te beheren: je downloadt gemakkelijk productinformatie en nieuwe routes die anderen interessant vonden en je ontvangt bericht bij software- of kaartupdates.

Het invoeren van een adres gaat via een ABC-toetsenbord. Dat is even zoeken, maar geen onoverkomelijk probleem. Het scherm reageert snel en soepel, hoewel er soms wat vertraging optreedt voordat de nieuwe informatie is geladen. Wil je gewoon wat fietsen in een nieuwe omgeving, of verrassende locaties ontdekken in je eigen omgeving, dan kun je eens de Surprise Me- functie gebruiken. Die stelt drie verrassende fietsroutes samen, die gebaseerd zijn op de tijd en afstand die worden ingegeven. Met deze functie kun je je laten verrassen door nieuwe routes en hoef je niets voor te bereiden voordat je op je fiets stapt.

De fietskaarten (Open Street Map) en wegenkaarten (TeleAtlas) kaarten zijn vooraf geïnstalleerd. Bovendien is je systeem voorzien van speciale POI (Points of Interest) die gericht zijn op fietsers. Zoals een fietsenmaker, bijvoorbeeld! Je kunt de Mio Cyclo dus direct op je fiets kunt bevestigen en starten met een fietstocht. Dat bevestigen doe je door twee rubber schijven, met daarop een kunststof plateau, om je stuur te klemmen middels twee tie-rips. Eenvoudig, en doeltreffend. Het is ook mogelijk om je naar het dichtstbijzijnde startpunt te laten begeleiden door de geïntegreerde autonavigatiefunctie. Doordat de accu zo’n twaalf uur meegaat, kun je hem probleemloos een gehele dag gebruiken.

Het scherm is prima leesbaar, maar jammer genoeg werkt de backlight-functie met een time-out. Op een zonnige dat heb je geen last van schitteringen, maar door de verminderde helderheid is dat niet altijd even goed zichtbaar. Ook zijn de letters niet supergroot te zien. In de overzichtsmodus wel, dus je ziet wel makkelijk hoe snel je rijdt, je gemiddelde snelheid, et cetera, maar over hoeveel meter je moet afslaan, daarvoor zul je toch richting het stuur moeten buigen. Toegegeven: ik ben niet bepaald Arendsoog. Iedere aanwijzing op de route wordt vergezeld van een signaal. Een stem was gemakkelijk geweest, maar misschien even wennen in het fietsverkeer!

Jammer is wel dat de Mio niet alle wegen herkent. Bij mij in de buurt is bijvoorbeeld een heel lang fietspad, dat langs het spoor loopt. Die werd niet herkend, waardoor ik toch wat kilometers mocht omrijden. Ook was er geen manier om een afgezette weg aan te duiden, en werd er een paar kilometer lang gesommeerd om om te keren indien mogelijk. Jammer dat er geen functie aanwezig is om aan te geven dat een weg niet toegankelijk is!

Extra functies van de Cyclo 305 HC

De Mio Cyclo 305 HC beschikt over dezelfde functies als de Mio Cyclo 300, maar is uitgerust met extra functies zoals een ANT+ sensor, een draadloze hartslagmonitor en een cadans- en wielsensor. Dit maakt de Mio Cyclo 305 HC tot een optimaal navigatiesysteem voor de sportieve fietser.Beschikbaarheid en prijzen
De Mio Cyclo 300 en Mio Cyclo 305 HC zijn per direct verkrijgbaar voor de volgende adviesprijzen:
• Mio Cyclo 300 met Benelux kaarten: 299,99 euro
• Mio Cyclo 300 met West-Europese kaarten: 349,99 euro
• Mio Cyclo 305 HC met West-Europese kaarten: 399,99 euro

Op zoek naar coole gadgets?

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.