Recensie: Mindful eten, Susan Albers

Het boek mindful eten koppelt mindfulness en diëten en afvallen. Of beter gezegd: met eten! Want, zo stelt Susan, als je op een bewuste manier omgaat met eten zul je ook zeker niet teveel binnenkrijgen. Bovendien zorgt het boek ervoor dat je de basis van mindfulness onder de knie krijgt. Die basis kun je natuurlijk ook op andere gebieden toepassen.

Het boek gaat dan ook niet alleen over eten, maar pakt ook de redenen van eten aan. Zwaarmoedigheid en emotionele-eetbuien spelen een grote rol in dit boek. Lekker in je vel voelen is inzo’n geval heel erg belangrijk. Je leert dan ook niet alleen je zintuigen gebruiken om beter stil te staan bij je eten, maar je leert ook op een bewuste manier te bewegen, naar jezelf te kijken, en bewuster met je uiterlijk om te gaan.

Dat gevoel eens een grote rol spelen bij emotionele eters zal je niet verbazen. Mindfulness kan je daar een flinke hand bij helpen. Door bewuster om te gaan met je omgeving, en meer te genieten van wat je allemaal hebt zal je gemoedsrust een stuk evenwichtiger zijn. In dit boek lees je niet alleen over de achtergrond van mindfulness, maar word je zelf ook actief aan het werk gezet met behulp van heel veel oefeningen. Door het boek van voor naar achter door te werken krijg je een compleet beeld van hoemindfulness jou kan helpen af te vallen – zonder actief te diëten, wel te verstaan! Achter in het boek vind je een handig overzicht voor de moeilijke momenten: een checklist voor emotionele eters, citaten, motivaties en aan wie je allemaal hulp kunt vragen.

Mindful eten, Susan Albers
Uitgeverij Ten Have, juli 2013, 224 pagina’s, paperback.
Prijs: 16,95 euro. ISBN: 9789025902872