Recensie: Milla en Sugar 1: Een heks en een fee, Prunella Bat

Milla en Sugar zitten al jaren in dezelfde klas maar trekken niet met elkaar op. Milla is een levendige losbol en Sugar eerder een teruggetrokken dromer. Wanneer ze echter ontdekken dat hun oma’s een geheime afspraak hebben, raken ze in elkaar geïnteresseerd. Ze ontdekken dat ze uitverkoren zijn door de Cirkel, de groep van feeën en heksen die hun woongebied beschermt en leidt. Want Milla is een heks en Sugar een fee. Eindelijk kunnen ze met iemand praten over hun geheime krachten, maar ze zullen ze ook moeten gebruiken want een belangrijke vijand, de Heer van de Riolen, wint aan kracht.

Milla en Sugar is een heerlijk geschreven boek, in de stijl die we inmiddels veel terugzien: veel full-color illustaties, die vlot en cartoonesk zijn uitgevoerd, en bovendien met een bijzonder prettige schrijfstijl. Het boek is duidelijk voor meisjes vormgegeven: veel roze is er dan ook te vinden, en iedere pagina is rijkelijk gedecoreerd met allerlei leuke streepjes, die het boek een luchtige uitstraling geven. Desondanks is het verhaal uniseks: geschikt voor zowel jongens als meisjes. Het is een spannend verhaal, over een toverwereld die verborgen gaat in de onze. Een wereld waar wij wellicht helemaal niets vanaf weten… dat zet je aan het denken. Zou dat meisje met dat smalle gezichtje…? Nee, het is natuurlijk maar fictie! Het is echter wel een verademing om te zien dat dit soort boeken, dat zeker zijn spannende momenten kent, ook toegankelijk worden voor meisjes. De magische wereld is toch vaak voorbehouden voor jongens, met duistere magie, vreselijke monsters of grootse gevechten tussen volkeren. Mila en Sugar laten zien dat het ook veel kleiner kan, en dat het minstens zo spannend kan zijn.

Mila en Sugar 1: Een heks en een feePrunella Bat
Baeckens books, 2009, 144 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789054616023