Recensie: Mijn stad Rotterdam, Ruud Spruit

Mijn stad rotterdam Veel kinderen genieten van het leven in een stad of het bezoeken ervan. De gestructureerde chaos en vreemde elementen die ze in een stad tegenkomen spreken steevast tot de verbeelding. Wat weinig kinderen echt beseffen is dat de stad, zoals deze er nu uit ziet, door eeuwenlange gebeurtenissen en toevalligheden is gevormd. Hij is zo geworden door de mensen die er vroeger hebben gewoond. En laat dat nu precies het element zijn dat Ruud Spruit zo graag uitzoekt, en waar hij vol overgave over kan vertellen! Het boek Mijn stad… Rotterdam is het tweede boek dat historicus Ruud Spruit heeft geschreven. Daarin duikt hij in de geschiedenis van Rotterdam en vertelt hij over de rijke geschiedenis, aan de hand van spannende verhalen van vroeger. En dus lees je over de komst van de Vikingen en de Noormannen, van de rare praktijken die er in de Gouden Eeuw werden uitgevoerd en de gekke ideeën die de mensen er in de middeleeuwen op nahielden. En natuurlijk komt de geschiedenis ook stukken dichter bij, en lees je het laatste stukje geschiedenis uit 1973. De verhalen in dit boek zullen absoluut tot de verbeelding spreken. In de zeventien verhalen die in dit boek staan spelen kinderen de hoofdrol. Het is dan ook indrukwekkend om te zien hoe lang kinderen al flink aan het werk werden gezet, dan ze een voltallig onderdeel zijn van het gezin, en hebben moeten zorgdragen voor eten op tafel, het huishouden of op andere manieren hun steentje moesten bijdragen. Natuurlijk staat het boek ook vol interessante weetjes. Foto’s, illustraties en kadertjes met wetenswaardigheden maken het boek tot een volwaardig geschiedenisboek, dat zich helemaal richt op Rotterdam (maar stiekem ook veel vertelt over het Nederland in de verschillende perioden). Die kadertjes maken het boek wel wat rommelig en chaotisch, maar zorgen er tegelijk voor dat het verhaal zelf vlot kan worden geschreven. Als je even iets niet weet of begrijpt kun je altijd neuzen in de infokadertjes. Dat maakt mijn mening en tikje tweeslachig: het boek zou rustiger zijn geweest als al die informatie gebundeld aan het begin of het einde van het verhaal staat, maar ik weet ook dat veel kinderen die kennis zo zouden overslaan, op weg naar het volgende spannende avontuur.

Mijn stad Rotterdam, Ruud Spruit
Illustrator: Roelof Wijtsma Karakter Uitgevers, 205 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789045209944