Recensie: Mijn Prinsje / Mijn Prinsesje, Ruth Wielockx

De boekjes Mijn Prinsje en Mijn Prinsesje zijn echte blokboekjes: prentenboekjes met hard kartonnen pagina’s, waar kinderen zelf dus ook zonder problemen in kunnen bladeren. De boekjes kunnen immers tegen een stootje! De twee verschillende blokboekjes gaan over de toekomst van de kleine kinderen. Ze zijn daar natuurlijk nog helemaal niet mee bezig, en waarschijnlijk weten ze nog niet eens dat ze later ook een rol in de maatschappij moeten vervullen, maar het blijft wel leuk om over te dromen.

Want wordt jouw kleine spruit later een astronaut of een balletdaner, een politieagent of piloot, een onderwijzer, wellicht, of een koning? Van dat alles zal de tijd het uitwijzen. Vooraleer zijn ze in ieder geval Mijn prinsje of Mijn prinsesje, zoals de titels va de boekjes ook doen vermoeden. De boekjes zijn al geschikt voor kinderen vanaf ongeveer anderhalf jaar door het taalgebruik en de stevigheid van de boekjes, maar kunnen interessant blijven voor kinderen tot een jaar of vijf, als het rollenspel een beetje gaat leven en de kinderen zich kunnen inleven in andere personen.

Leuk is de manier waarop de illustraties zijn gemaakt: de jongetjes en meisjes uit Mijn prinsje en Mijn prinsesje zijn gemaakt van fimoklei en gefotografeerd, waarbij er ook elementen zijn gemaakt uit andere materialen. Dat geeft de illustraties al meteen een ruimtelijk karakter (want: ze zijn het ook). Links vind je telkens een stukje tekst en een voorwerp dat bij het beroep hoort, op de rechterpagina staat het beroep geschreven en zie je de beroepsuitoefenaar.

De boekjes zijn leuk vormgegeven en schattig bedacht. Dat kinderen nog niet zo met hun toekomst bezig zijn zal ook niet zo interessant zijn voor de luisteraars, het is altijd al leuk om te doen of je het al bent, en laten we wel wezen: ieder kind wil wel het prinsje of prinsesje zijn van hun ouders!

Mijn prinsje / Mijn prinsesje, Ruth Wielinckx

Illustrator: Ruth Wielinckx
Clavis Books, 32 pagina’s, hardcover.