Recensie: Mijn moestuin, Wim Lybaert en Laurence Machiels

Heb je een moestuin, volkstuin of wil je d’r eentje beginnen? Zijn eerdere pogingen hopeloos mislukt, of lukt het ieder jaar maar net om iets eetbaars uit je tuin te kunnen plukken of oogsten? Dan zul je ontzettend veel steun hebben aan het boek Mijn moestuin, geschreven door Wim Lybaert en Laurence Machiels. Wim Lybaert ken je wellicht van het televisieprogramma De moestuin volgens Wim, waarin hij je de fijne kneepjes van het moestuinvak laat zien. Al die kennis – en meer – is verzameld in dit mooie en lijvige boek. Het boek Mijn Moestuin is een mooie mix van technieken, weetjes, planten en tijden waarop je moet zaaien, oogsten of uitzetten. je wordt zo’n beetje aan het handje door het hele jaar genomen, en dat is stiekem best prettig. Per maand lees je wat je kunt doen, wat je moet doen en wat je nooit mag vergeten. Denk daarbij aan het aanleggen van je zaaibedden, het bemesten, en bestrijden van bepaalde soorten ingedierten, en natuurlijk ook waar je welke gewassen moet planten. Tussen de bedrijven door tref je nog een lekker recept aan, waar je de groenten uit eigen tuin kunt gebruiken. Het boek is ingedeeld in de maanden. Door het jaar heen zul je alle geheimen van Wims kennis lezen. Of misschien vind je het wel zo prettig en interessant lezen dat je stiekem al een half jaar voor loopt. Dat risico bestaat, want ondanks de grote hoeveelheid kennis die met je gedeeld wordt krijg je eigenlijk geen enkele keer te horen dat je iets ‘moet’ doen op een bepaalde manier, zonder er bij hoeven na te denken. Het is eigenlijk alsof je wordt uitgenodigd in de tuin van Wim, en hij laat zien hoe hij alle planten behandeld, geneest en verzorgd. Op een leuke en toegankelijke manier wordt die informatie met je gedeeld. Het boek is natuurlijk wel wat uitgebreider. Wim en Laurence vertellen je over compost, mest, planten en zaaien, de problemen die je tegenkomt en waar je het best een moestuin aanlegt. Door het jaar heen leer je wanneer je bepaalde gewassen moet zaaien en oogsten, wanneer je binnen moet starten, onder zeil, en welke planten je kunt overhouden door de zaden te winnen. Natuurlijk ontbreekt een zaaikalender niet, alsook genoeg tips over welke gewassen het beste bij elkaar passen, welke zaden (en hoeveel) je moet kopen, en nog veel, veel meer. Vooral de stijl en de manier van schrijven maken van dit boek echter een onmisbaar boek. Het is overzichtelijk, je vind alle informatie die je wilt in een mum van tijd, maar het is ook leuk genoeg om te lezen op een regenachtige avond. Mijn moestuin, Wim Lybaert en Laurence Machieks Manteau, maart 2014, 350 pagina’s, hardcover. Prijs: 29,99 euro. ISBN: 9789022328828