Recensie: Mijn boek over mij, Corien Oranje

mijn boek over mij

Dagboeken… Wonderlijke boekjes, waar je al je gedachten, meningen, ervaringen, wensen, dromen en afgrijzen in kunt wegschrijven. Hoewel veel mensen dat nu ook in het digitale tijdperk online doen in een blog, zijn niet alle dingen voor alle lezers bestemd of geschikt. De oplossing? Een ouderwets boek van papier, en een echte pen. Want wat in het digitale tijdperk niet veranderd is, is dat tienermeiden graag hun gedachtes en belevenissen neerkrabbelen in een dagboek.

Mijn boek over mij is geen doorsnee dagboek, maar heeft een iets ander doel. Het heeft als doel dat jij jezelf beter leert kennen. Natuurlijk doe je dat ook wel met een gewoon dagboek, maar dit boek heeft er een aantal leuke oplossingen voor bedacht. In het lekker chaotische boekje staan namelijk een heleboel verschillende opdrachten en vragen. ‘wat zou je doen als je op een onbewoond eiland zat’, of ‘wat vind je zo leuk aan je beste vriendin, lijkt ze op jou of helemaal niet’. En ook een aantal doe-opdrachten, zoals ‘schrijf een oefenuitmaakbrief’ of ‘maak je eigen stamboom’ leuke dingen dus, die je makkelijk even tussendoor doet. Het leuke aan de opdrachtjes is bovendien dat je er op een nieuwe manier tegen de wereld om je heen gaat kijken. Misschien doe je bijvoorbeeld dingen al jaren op een bepaalde manier, terwijl je dat eigenlijk helemaal niet handig of prettig vind? Of ga je met meiden om die je liever meteen uit je klas ziet vertrekken? Maar ook de leuke dingen van het leven komen aan bod. Mijn boek over mij zal jou veel leren over jezelf! Een boek voor op je nachtkastje, om heerlijk vol te pennen!

Het boekje heeft een stevige kaft (geen hardcover), en een elastiek waarmee je het boekje dicht kunt binden. Het is geschreven in een schrijfletter als lettertype, en versierd met veel leuke en vrolijke lijntekeningen. Een beetje in de stijl van de kaft, maar dan iets rustiger.

Mijn boek over mij, Corien Oranje
Callenbach, september 2012, 128 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95  euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789026605840