Recensie: Microplane raspen

Het succes van de Microplane raspen wordt veroorzaakt door een enkel element: ze zijn razendscherp. De kleine, scheermesachtige mesbladen snijden door het voedsel, zonder het te scheuren, breken of verpulveren. Hierdoor blijft bovendien het aroma en de smaak beter behouden. Volgens Microplane komt dit door hun unieke productieproces: waar veel fabrikanten gebruik maken van stempels en stanzen om hun mesbladen te vervaardigen, maakt Microplane gebuik van speciale chemische etstechnieken om het scheermes-scherpe resultaat te behalen.

Met deze techniek (die overigens is geïnspireerd door raspen voor houtbewerking) heb je vlijmscherpe raspen ter beschikking in je keuken, wat het koken een eitje maakt. Je kunt efficiënt en, moeiteloos aan de slag, en dat is wel zo prettig: je hoeft je nooit meer te ergeren aan die botte rasp of zester! Het is dan ook niet vreemd dat veel koks, restaurateurs en enthousiaste koks al sinds jaar en dag gebruik maken van dit stuk gereedschap: heb je er eenmaal een gebruikt, dan wil je nooit meer anders! Let trouwens wel goed op je vingers: de bladen zijn zo scherp, dat je jezelf snel snijdt als je even niet oplet. Er zijn trouwens speciale raspen voor zachte en harde producten. Zo kun je niet alleen feilloos noten en chocolade raspen, maar ook de zachtste kazen of de fijnste zest snijden: Microplane heeft voor ieder product de perfecte rasp.

Microplane heeft een aantal verschillende series, waarbinnen eigenlijk nagenoeg dezelfde soort producten worden aangeboden:
Premium Classic Series: de basis van Microplane. Ze zijn de echte must-haves in iedere keuken. Iedere rasp lijkt op het gelijknamige houtbewerkingsgereedschap. De Premium Classic serie heeft eenzelfde blad als de Original Classic serie, maar heeft een vernieuwd ergonomisch handvat van rubber en is in meedere kleuren verkrijgbaar. Je kunt hier kiezen uit: Zester-grater, Medium Ribbon, Extra coarse en Spice.
Gourmet Series: Deze serie heeft een groter rasp-oppervlak. Hierdoor kun je sneller grotere hoeveelheden raspen, of de rasp over een groter oppervlak raspen (kaas over een pastamaaltijd, bijvoorbeeld). Door de scherpe messen gaat dit overigens moeiteloos. Ook deze raspen hebben zachte rubber handvaten, die zorgen voor een goede grip. Her rubber uiteinde zorgt voor een goede stabiliteit. Verkrijgbaar in: Coarse, Medium ribbon, Fine, Large shaver, Extra coarse, Star blade en Ultra coarse.
Professional Series: De professionele serie is een compbinatie van een perfect gebruiksgemak, een ongekende duurzaamheid en een elegante uitstraling. Deze brede raspen zijn volledig middels lasers aan elkaar gelast en hebben een rubber steuntje voor extra stabiliteit. Het handvat is ook van staal vervaardigd, waardoor hij goed schoon te maken is en vooral extra duurzaam. Verkrijgbaar in: Coarse, Fine, Medium ribbon, Large shaver, en Extra Coarse
Specialty Series: Dit zijn de speciale raspen, om in de keuken voor wat extra comfort te zorgen en de kookervaring veel plezieriger wordt. Ieder product heeft een eigentijdse vormgeving, waarbij het praktische nut nog altijd voorop staat. Hierdoor kunnen koks veilig en efficiënt snijden, schaven en garneren, zonder rare sprongen te hoeven maken. Verkrijgbaar: Grate & shake, 4-sided box grater, Glove, Ultimate citrus tool, Salt shaver gift set, 2-in-1 rotary shaver.

Microplane producten zijn verkrijgbaar in de betere kookwinkels, of bijvoorbeeld in de Bijenkorf. Prijzen beginnen bij ongeveer 10 euro voor een rasp.

Op zoek naar coole items voor in de keuken?
Amazon.nl | BOL.com | Blokker | Mediamarkt