Recensie: Michael Vey 2: De macht van de Elgen, Richard Paul Evans

michael vey de macht van de elgen Na het eerste boek over Michael Vey (De gevangene van cel 25) was het een tijdje stil rond de elektrisch geladen kinderen van Dr. Hatch. De kinderen, waarmee deze kwaadaardige dokter experimenteerde, besloten zich tegen hem te keren. Tenminste… een paar, waaronder Michael en twee van zijn beste vrienden: de alleswetende Ostin (een normale jongen) en Taylor, een knappe cheerleader die mensen kan ‘resetten’, even doen vergeten waar ze zijn. Aan het einde van het eerste boek kwamen we helaas tot de ontdekking dat Michaels moeder werd ontvoerd door het team van Dr. Hatch, die werkelijk overal ter wereld werkzaam zijn. En in dit deel gaan Michael en zijn vrienden alles op alles zetten om haar te redden. En dat doen Michael, Ostin en Taylor niet alleen te doen. In het eerste deel heb je namelijk ook kunnen lezen dat ze een van de locaties van de Elgen hebben bestormd en veroverd, waarbij er een aantal andere Elektrische kinderen tot inkeer kwamen en zich bij Michael hebben aangesloten. Zo heeft het kunnen gebeuren dat het eerst zo’n kleine team steeds groter en machtiger is geworden. Tot grote ergernis van de dokter, zoals je zult begrijpen. Bij het team van elektrisch geladen kinderen zitten overigens ook een aantal normale kinderen, die in het eerste boek hun diensten hebben bewezen. Dit tweede deel gaat veel meer in op de mogelijkheden en krachten van de kinderen dan het eerste boek. Daar stond vooral het bijzondere en nieuwe van de elektrische gaven centraal, de constante vlucht van Michael en zijn moeder (zonder dat Michael precies wist waarom) en de verliefdheid tussen Michael en Taylor. In dit boek daarentegen gaat het juist om Michael die het hele team – ze noemen zichzelf de Electroclan – aanstuurt in de poging om zijn moeder te bevrijden. Daarbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek, maar aangezien de contacten van deze persoon voornamelijk via de telefoon verlopen weet eigenlijk niemand of ze deze hulp nu moeten accepteren of niet. Spannende ontwikkelingen dus, met door het hele boek heen een aantal flink spannende stukken, waarbij wat bloederige en lugubere taferelen niet worden geschuwd. Michael Vey 2: De macht van de Elgen is een razend spannend boek, dat qua krachten te vergelijken is met Harry Potter en qua duistere sfeer een beetje naar Twilight neigt. Het is echter een originele serie op zich, die vooral jongens zeker zal aanspreken!

Michael Vey 2: de macht van de Elgen, Richard Paul Evans Kluitman, 407 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789020649222