Recensie: Metro, Queen Games / Jumbo Spellen

metro

In het spel Metro wordt je teruggenomen naar het jaar 1898. De romantische wereldstad is in rep en roer, want twee jaar later wordt er de wereldtentoonstelling gehouden! En die grote meute mensen moet wel een beetje comfortabel door de stad kunnen reizen. Een metro blijkt de oplossing te zijn. Maar ja, waar moet die naar toe, welke routes moet je nemen? Gelukkig ben jij daar met je medespelers om de ontwerpers een handje te helpen. Jij mag er voor zorgen dat jouw metrotreinen op een andere halte aankomen!

Het spel kent heel eenvoudige regels, en komt – voor zover ik tot nu toe heb ontdekt – altijd helemaal uit. Perfect dus! Het bord is groot, en bestaat uit allemaal vierkante vakjes. Op ieder vakje staat een pijl, die wijzen allemaal dezelfde kant op. Aand e rand van het bord zie je de Parijse metrohaltes staan, voorzien van een nummer. Daaromheen loopt een regel met vlakjes, vormgegeven in de typische Parijse Art Decostijl. Dat is de scoretelling, daarover zodadelijk meer.

Verder bestaat het bord uit een paar kartonnen kaarten met daarop alle haltes, en een verdeling in het aantal spelers. Ben je met twee spelers, dan gebruik je de eerste kolommen op die kaart, en neem je de gele en blauwe metrotreinen. Speel je met drie spelers, dan komt de oranje kaart, de oranje treinstellen en de derde kolom (met daarboven: 3 spelers) om te hoek kijken, enzovoort. Je kunt het spel in totaal met zes spelers spelen. Als je de kaarten en de treinstellen hebt gekozen, dan zet je de treinen recht op de rails per metrostation. De haltenummers zijn hier een grote hulp, en maken het voor jongere spelers eenvoudiger om de treinstellen neer te zetten.

Tot slot zijn er vierkante kaartjes, met daarop de metrolijnen. Per zijde komen er twee lijnen uit. Er zijn dus acht verbindingen, allemaal op hetzelfde punt. je kunt dus ieder kaartje tegen een ander kaartje aanleggen. En: er zijn geen stops, iedere lijn wordt dus doorgevoerd. Sommige rails zijn recht, hebben een scherpe bocht naar links of juist naar rechts, een flauwe bocht… alle combinaties zijn denkbaar. Je legt alle kaarten op een grote stapel. Iedere speler pakt en kaart, en gaat aan de slag.

metro spelbord

Wat is de bedoeling van het spel? Eenvoudig: je moet jouw treinstellen naar een ander metrostation zien te krijgen! Het liefst via zo veel mogelijk kaartjes, want dat levert je telkens een punt op. En dat is soms knap lastig! Bovendien ben je niet de enige die railskaarten aanlegt, want je medespelers doen hetzelfde. En soms helpen ze je, maar soms leiden ze je ook helemaal de andere kant op! Probeer de kaarten dus zo strategisch mogelijk neer te leggen. Heb je een complete rails gelegd, tel je de kaartjes waarover de trein moet lopen, verzet je jouw pionnetje over het scorebord en draai je het treinstel 90 graden. Zo weet je precies welk treinstel je nog moet vervoeren!

Het grootste nadeel is wel de handleiding: deze is wel in het Nederlands, maar heeft nog al wat vreemde vertaalfouten en typefouten. Toch jammer! Het spel Metro zelf is echt superleuk. Het is eenvoudig, zoals je hierboven hebt neergelegd, en het komt altijd uit. Soms is het een beetje irritant als jouw plannetje niet uitgevoerd kan worden omdat iemand anders een verkeerde rails neerlegt of je juist te snel naar een station leidt, maar dat verhoogt alleen maar de spanning. En hoe meer rails er op het bord liggen, hoe spannender het spel wordt! Het is een echt succesnummer. Metro is eenvoudig en sfeervol vormgegeven. Persoonlijk vond ik het scorebord niet zo duidelijk, de vakjes zijn niet heel erg goed afgebakend, maar de romantische art deco-stijl van de eeuwwisseling wordt perfect gebruikt. De minimale leeftijd is volgens de makers 8 jaar, maar het spel kan ook gemakkelijk door kinderen van een jaar of 6 gespeeld worden. Veel plezier in de romantische stad Parijs!

Metro, Queen games / Jumbo
Prijs: 34,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2-6. Speltijd: ongeveer 45-60 minuten