Recensie: Meneer Hoedjes vangt een vis, Koos Meinderts

9789047705932 meneer hoedjes vangt een vis

Meneer Hoedjes vangt een vis is gebaseerd op een sprookje van Grimm: De oude visser en zijn vrouw. Meneer Hoedjes is in dit geval de oude visser, die aan het strand woont en leeft van alles dat hij vind. Met een stapel planken bouwt hij een huisje, en al snel treft hij mevrouw Hoedjes, die verliefd wordt op hem en zijn huisje. Samen worden ze heel gelukkig in het kleine huisje, en is er zelfs een klein hoedje op komst.

Op een dag gaat Meneer Hoedjes vissen. Hij vangt een bijzondere vis, die hij weer terug in zee gooit. Daar is de vis zo dankbaar voor, dat meneer Hoedjes een wens mag doen. Hij begint met een mooi jurk voor zijn vrouw, een jurk die groot genoeg is voor twee. En had hij dat maar niet gedaan, want de wensen van de familie Hoedjes worden alsmaar groter: het materialisme slaat toe!

Het loopt fout als meneer en mevrouw Hoedjes het eeuwige leven wensen. De vis laat de tijd stilstaan, maar daardoor wordt hun kindje nooit geboren… hoe kunnen ze dit probleem oplossen? Koos Meinderts laat met dit boek zien dat ‘De oude visser en zijn vrouw’ nog steeds tot de verbeelding spreekt. Hij vertaalde het naar een modern sprookje, met een dubbele laag, voor zowel kinderen als volwassenen. Het is overigens een bewerking van de musical Piggelmee, geschreven voor Harrie Jekkers. Annette Fienieg zorgde voor de vele mooie illustraties, die het boek wat meer charme en diepgang geven.

Meneer Hoedjes vangt een vis, Koos Meinderts
Lemniscaat, oktober 2013, 69 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9.95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789047705932