Recensie: Melodie van ijzer en staal, Benjamin Lacombe

Een muzikaal sprookje waarin de jonge Alexander een beeldschoon zigeunermeisje ontmoet en ontdekt dat hij een bijzondere gave heeft voor muziek. Ondanks de tegenstand van het vieze industriestadje trekt het circus zich niets aan van alle negativiteit. En dat blijkt terecht, want het circus is een groot succes: iedereen komt kijken. Al snel raakt de jonge Alexander in de van ban van een bijzonder zigeunermeisje, en wordt hij met open armen verwelkomd in het gezelschap. Daar krijgt hij een bijzondere kennismaking met een geheel andere wereld. Een wereld van gevoel, liefde, en passie. Dat is natuurlijk wel wat anders dan dat je als jongen al weet dat je in de grote fabriek moet werken, die het hele stadje al jaren lang in een dikke smog weet te hullen.

Het is dan ook een prachtig boek. Niet alleen het verhaal is schitterend en hartverwarmend, maar met name het formaat en de illustraties binnen deze uitgave zijn werkelijk schitterend. Het toont een schril contrast tussen het normale bestaan het het hartelijke circusleven, met een mooie, bijna manga-achtige tekenstijl, doorgetrokken naar de Westerse wereld. Het meeste indruk heeft het levensgrote portret gemaakt van het zigeunermeisje. Prachtig gedetailleerd, waarbij zelfs de wapperende haren schitterend zijn vormgegeven. Alsof ze werkelijk voor je staat! Daarbij is de kaft van het boek ook eens prachtig, met een mooie full-color afbeelding en een mooie, rood-katoenen rug. In het schap sprint de gouden foliedruk je natuurlijk tegemoet. Het is een verhaal waarin een open geest de angst voor het onbekende overwint, waarin liefde en muziek krachtiger blijken dan vooroordelen en waarin duidelijk wordt dat er in iedereen talent schuilt.

Melodie van ijzer en staal, Benjamin Lacombe
Abimo, uitgegeven 2011, hardcover
Prijs: 19,95 euro. leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789059326552