Recensie: Meer weten over afval en recycling, Alex Frith

Wat gebeurt er met afval als je het weggooit? Open dit boek en ontdek het onder de flapjes. Volg het afval op een reis door een gigantische sorteermachine en alle andere stappen in het recycleproces. En ontdek hoe afval wordt omgezet in nieuwe en nuttige producten.

Dit is een zeer leerzaam boek, uit de ‘meer weten over…’-serie van Usborne. Wij bespraken bijvoorbeeld al Meer weten over je lichaam en Meer weten over de luidruchtige middeleeuwen en Meer weten over dinosaurussen, waarbij het laatstgenoemde boek ook van de hand van Alex Frith is. In dit boek wordt er dieper ingegaan op de afvalstromen die onze planeet rijk is. Van het eenvoudige huisvuil (waar gaat het heen, en via welke wegen komt het op die plek aan?) tot de verschillende manieren van afvalscheiding en sortering, en natuurlijk ook hoe het opnieuw gebruikt kan worden. Alle denkbare vormen van recycling komen aan bod: van het recyclen van papier, blik en glas tot plastic flessen.

Het is ook voor volwassenen een interessant en leerzaam boek. Want zeg nu zelf: weet jij eigenlijk waar het afval allemaal blijft? Wist je dat bepaalde afvalstromen verbrand of begraven werden? En kun je vertellen wat er allemaal gebeurt met organisch afval? Oké, het wordt aan zijn lot overgelaten op een grote berg, waar het lekker kan wegrotten, maar dan?

Dit educatieve boek geeft antwoord op al deze vragen. De basisinformatie wordt verteld aan de hand van kleurrijke, gedetailleerde platen die de afvalstromen duidelijk uitleggen. De teksten staan bij deze plaatjes geschreven, wat het lezen op zich wat lastig maakt: welke kant moet je oplezen? Leuk is ook hier ewer dat je een kijkje in de keuken krijgt middels de vele flapjes die het boek rijk is: meer dan 60, in dit geval. Hieronder staat meer informatie, zie je een dwarsdoorsnede, of zie je waar bepaalde handelingen goed voor zijn. Een versnipperde boom kan bijvoorbeeld gebruikt worden als kattenbakvulling!

Meer weten over afval en recycling, Alex Frith
Usborne, juli 2011, 13 pagina’s, hardcover.
Prijs: 11,95 euro. ISBN: 9781409538066