Recensie: Max en het raadsel van de dinosaurussen, Marc Boada

max en het raadsel van de dinosaurussenMax is een nieuwsgierige en onderzoekende jongen. Wanneer hij tijdens een vakantie naar zijn grootvader wordt gestuurd die in de bergen woont, ontdekt hij iets heel spannends: fossielen die iets heel belangrijks kunnen betekenen voor de geschiedenis zoals de wetenschappers die zien! Zo gaat hij met zijn vriendin (nee, gewoon een meisjes-vriend, niet zijn ‘vriendin’) en zijn nieuwe vriend Ot op zoek naar deze nieuwe vinding. Maar ze zijn niet de enige, want er blijkt ook een mysterieuze roversbende geïnteresseerd te zijn in de fossielen!

Wetenschap

Max en het Raadsel van de dinosaurussen is een boek dat is gericht op nieuwsgierige kinderen vanaf een jaar of 10. Dat houdt kort gezegd in dat het verhaal van Max en zijn vrienden regelmatig wordt onderbroken door stukjes informatie. Niet alleen is dat verwerkt in het verhaal zelf, maar ook in kadertjes door het boek heen, voorzien van een illustratie van een prototype wetenschapper. Deze informatie is wat droog en gaat best snel de diepte in. Bereid je dus vast voor op stevig leesvoer en heel veel informatie, die je niet snel in andere boeken voor kinderen zult vinden.

Verhalend

Het verhaal van Max en het Raadsel van de dinosaurussen is niet één van de spannendste. Nou ja – dat zeg ik eigenlijk verkeerd, want het verhaal zelf is best interessant en zou heel spannend kunnen zijn. Het is meer dat de dialogen (als mensen tegen elkaar gaan praten) ontzettend traag zijn. Een misser in de vertaling, die veel te dicht bij het Frans is gebleven. Als je dan te dicht bij de originele tekst blijft, wordt het verhaal wat traag, beleefd en log. Ook is de manier van praten in het Frans heel anders dan in het Nederlands. Houd daar rekening mee als je aan dit boek begint!

Conclusie over Max en het raadsel van de dinosaurussen

Max en het raadsel van de dinosaurussen is een informatief boek, en zal iedereen die geïnteresseerd is in archeologie en dinosaurussen zeker kunnen boeien. De vertaling is echter niet echt briljant, waardoor de vaart helemaal uit het verhaal is getrokken. Dat maakt het lezen van het verhaal een tikje lastiger. Leuk is wel dat de kinderen een geheel eigen identiteit hebben gekregen, en dat Max ook voor een uitdaging staat als de stoere buurchick Helena ineens een make-over heeft gekregen en zich een stuk aantrekkelijker gaat kleden… Door: CooleSuggesties Score: Max en het raadsel van de dinosaurussen krijgt 3 van de 5 punten.

Max en het raadsel van de dinosaurussen, Marc Boada
Illustrator: Pere Mejan Clavis Books, 308 pagina’s, hardcover. Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789044827217. Prijs: 17,95 euro.